Očekávání trenérů v souvislosti s jejich přístupem ke sportovci
Coaches' expectations in connection with their approach to athletes
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74882Identifikátory
SIS: 172498
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Baláková, Veronika
Oponent práce
Čáp, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
17. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sebenaplňující proroctví, Pygmalion efekt, očekávání trenéra, vztah trenéra a sportovceKlíčová slova (anglicky)
self-fulfilling prophecy, Pygmalion effect, coaches' expectation, coach-athlete relationshipBakalářská práce se věnuje problematice očekávání trenéra v souvislosti s jeho přístupem ke sportovci. Očekávání ve spojitosti s tzv. Pygmalion efektem nebo jinak se sebenaplňujícím proroctvím je na začátku charakterizováno obecně z pohledu sociální psychologie a poté konkrétněji v oblasti sportovní psychologie. Práce vychází z teorie čtyř fázového cyklu očekávání, který je aplikován na konkrétní příklady z oboru sportovní psychologie. Cílem práce bylo zmapovat z jakých zdrojů vychází trenér při tvorbě svých očekávání ve vztahu ke sportovci a jak toto očekávání následně ovlivňuje jeho přístup ke sportovci. Návrh empirického šetření představuje výzkumný design zkoumající změny chování trenéra s ohledem na očekávání, která trenér má vůči konkrétním sportovcům (v případě této práce - svěřenkyním aerobicu). Jako měřící nástroj zde byl použita Škála chování trenéra ve sportu - CBS-S (Coach Behavior Scale for Sport). Klíčová slova Sebenaplňující proroctví, Pygmalion efekt, očekávání trenéra, vztah trenér-sportovec
The bachelor thesis introduces a topic of coache's expectations in connection with their approach to athlete. Expectations in context of Pygmalion effect or self-fulfilling prophecy are, at the beginning, generally characterized from a social psychology point of view and then more specified in terms of sport psychology. The thesis is based on a four-step expectation cycle, which is applied on specific areas of sport psychology. The aim of this work was to map which sources are used by coach to create expectations towards some athlete and how these expectations effects his/her approach towards the athlete. The empirical part of the thesis introduces a research design focusing on changes of coache's behavior towards the athlete, all in context with expectations the coach helds towards the athlete. CBS-S (Coach Behavior Scale for Sport) is used as a measuring tool. Key words Self-fulfilling prophecy, Pygmalion effect, coache's expectation, coach-athlete relationship