Mnemotechnika ve výuce dospělých cizímu jazyku
Mnemonic in Teaching Adults a Foreign Language
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74814Identifiers
Study Information System: 163671
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Záškodná, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
22. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Mnemotechniky, paměť, výuka cizích jazyků, androdidaktika, didaktické metody, implementace paměťových technikKeywords (English)
Mnemonic, memory, foreign language teaching, androdidactics, teaching methods, implementation of memory techniquesCíl diplomové práce je analyzovat výuku cizího jazyka z hlediska užívání mnemotechnik jako specifických výukových postupů vedoucích k zapamatování si učiva. Práce rozebírá typy a fáze paměti a proces zapomínání, vymezuje pojem učení, popisuje učební styly a charakterizuje prvky efektivního učení. Dále se práce věnuje principům pro konsolidaci informací v paměti, atributům účinného opakování a zejména mnemotechnickým postupům. Pozornost se soustředí na principy, typy a efektivitu mnemotechnik a jejich implementaci do výuky cizího jazyka. Další část rozebírá prvky andragogické didaktiky, jejich oborovou aplikaci a androdidaktické principy. Následně se diplomová práce zaměřuje na kvalitativní šetření, jehož cílem je analyzovat používání mnemotechnik ve výuce cizího jazyka, a to na základě pozorování kurzů pro dospělé na dvou jazykových školách.
The aim of this thesis is to analyse a foreign language teaching regarding the use of mnemonics as special procedures which lead to memorize the curriculum. The thesis deals with types and phases of the memory and with the process of forgetting. It defines the term learning, describes learning styles and characterizes aspects of effective learning. Subsequently the thesis is concerned with the procedures for consolidation of information in the memory, the attributes of effective revision and above all the mnemonic procedures. The attention is payed to principles, types and effectiveness of mnemonics and their implementation into the foreign language teaching. The next part deals with the aspects of andragogical didactics, their specific application and with androdidactic principles. Afterwards the thesis pursues the qualitative research whose aim was to analyse the use of mnemonics within the foreign language teaching. It is based on observation method in courses for adults at two language schools.