Hodnocení motorických dovedností a tělesného složení u dětí s organizovanou pohybovou aktivitou
Assessment of motor skills and body composition in children participating in organized physical activity.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74621Identifiers
Study Information System: 181214
Collections
- Kvalifikační práce [8928]
Author
Advisor
Referee
Vařeková, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Applied Physical Education and Sport for Persons with Special Needs
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Předškolní věk, hrubá motorika, rovnováha, tělesné složení, motorické dovednostiKeywords (English)
Preschool age, gross motor skills, balance, body composition, motor skillsNázev: Hodnocení motorických dovedností a tělesného složení u dětí s organizovanou pohybovou aktivitou Cíle: Zjistit úroveň pohybových dovedností a tělesné složení u dětí s organizovanou pohybovou aktivitou. Metody: Výzkumný soubor zahrnoval 29 předškolních dětí (4-6 let). Hodnocení úrovně vybraných motorických dovedností dětí předškolního věku bylo realizováno pomocí testové baterie MABC - 2 (Henderson et al., 2007) - Movemet Assessment Battery for Children - Second Edition. U dětí bylo dále hodnoceno tělesné složení (tloušťka kožních řas a index BMI). Výsledky: Úroveň základních motorických dovedností z oblasti hrubé motoriky (míření, chytání, házení) a rovnováhy se významně nelišila od populačního průměru dětí v ČR (50. Percentil). Výsledky tak signalizují optimální rozvoj základních motorických dovedností předškolních dětí. Ukazatele tělesného složení (tloušťka kožních řas a index BMI) poukázaly na zdravou tělesnou hmotnost předškoláků s pravidelnou organizovanou aktivitou. Klíčová slova: Předškolní věk, hrubá motorika, rovnováha, tělesné složení, motorické dovednosti
Title: Assessment of motor skills and body composition in children participating in organized physical activity. Objectives: Determine the level of motor skills and body composition in children participating in organized physical activity. Methods: Final research sample included 29 preschool children (4-6years). Motor skills were evaluated by using of MABC - 2 motor test (Henderson et al., 2007) - Movemet Assessment Battery for Children - Second Edition. Body composition was measured using Body Mass Index (BMI) and skinfold thickness. Results: The level of motor skills in gross motor subtest (Aiming,catching, throwing) and balance subtest did not differ significantly from the mean of of preschool children from the Czech Republic (50th percentile accoding to the manual of MABC-2 motor test). The results indicate the optimal development of basic motor skills of preschool children. Indicators of body composition (skinfold thickness and BMI) point out a healthy body weight in preschoolers participating in organized physical activity. Keywords: Preschool age, gross motor skills, balance, body composition, motor skills