Šikana na základních školách: řešení problému z pohledu dětí
Bullying in Basic Schools: Solving the Problem from Pupil's Point of View
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73066Identifiers
Study Information System: 152232
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Bendl, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
šikana, učitel, žák, základní školaKeywords (English)
bullying, teacher, pupil, basic schoolNázev: Šikana na základních školách: řešení problému z pohledu dětí Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá šikanou na druhém stupni základní školy. Teoretická část se věnuje základním poznatkům o šikaně, jsou zde popsány definice šikany, dělení šikany, její stadia, protagonisté a postup při zjištění i vyšetřování šikany. Cílem empirické části je zjistit, zda je na základní škole v Praze 8 efektivní Minimální preventivní program a zda je účinný v prevenci proti šikaně. V této části je také popsána základní škola a analýza Minimálního preventivního programu. K šetření byly využity polostrukturované i nestrukturované rozhovory. V práci jsou zachyceny názory a návrhy na řešení šikany z pohledu žáků druhého stupně. Z výzkumu vyplývá, že cíle v oblasti prevence šikany byly naplněny. Na škole se předchází šikaně a žáci i učitelé jsou do této problematiky dostatečně zasvěceni. Klíčová slova: šikana, učitel, žák, základní škola
Title: Bullying in Basic Schools: Solving the Problem from Pupil's Point of View Abstract: This diploma thesis deals with bullying at primary schools. The theoretical section describes the definition of bullying, bullying division, the stages of bullying, its protagonists, and the procedure of current best practice in the prevention and eradication of bullying. The aim of the empirical part is find out how effective The Minimal Preventive Programme is in one particular Prague primary school. Research was carried out through interviews. This paper presents views and ideas of how to solve the problem of bullying from the student's point of view. The results of the research show that the goals in bullying prevention have been fulfilled. The school prevents bullying, teachers and students are sufficiently confident in this issue. Keywords: bullying, teacher, pupil, basic school