Morální kritika umění v pojetí Noëla Carrolla a Beryse Gauta
Moral criticism of art in the concept of Noël Carroll and Berys Gaut
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72720Identifiers
Study Information System: 140983
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Kubalík, Štěpán
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
morální kritika, umírněný moralismus, eticismus, Noël Carroll, Berys Gaut, morální hodnota, morální defekt, estetická hodnota, estetický defekt, kognitivismus, autonomismus, narativní uměníKeywords (English)
moral criticism, moderate moralism, ethicism, Noël Carroll, Berys Gaut, moral value, moral defekt, aesthetic value, aesthetic defect, cognitivism, autonomism, narrative artV této práci se zabývám morální kritikou umění v pojetí dvou amerických estetiků, kteří dospěli k názoru, že je legitimním přístupem v hodnocení umění. Konkrétně ji charakterizuji v pojetí Noëla Carrolla a jeho koncepce umírněného moralismu a v pojetí Beryse Gauta a jeho koncepce eticismu. V rámci práce jsou vymezeny i ostatní přístupy, kterými je možné hodnotit umělecké dílo. Morální kritika je vysvětlena na vztahu morálních a estetických hodnot a na vztahu díla a jeho recepce. Práce se soustřeďuje na názory Carrolla a Gauta o kognitivním zisku umění a jak je tento fakt spojen s úvahami o morálce.
In this thesis I focus on the moral criticism of art in the conception of two american aestheticians, who came to the conclusion that it is a legitimate approach in the evaluation of art. Namely, I address the conception of Noël Carroll and his concept of moderate moralism and the conception of Berys Gaut and his concept of ethicism. I present these against the background of other approaches with which it is possible to evaluate a work of art. Moral criticism is explained through the relation of aesthetic and moral values, and the relationship of art and its reception. The work focuses on the views of Carroll and Gaut on cognitive gain from art and how it is connected with considerations of morality.