Vývoj intenzity silniční dopravy v ČR - 1995-2010
Changes in the intensity of road transportation in CZ - 1995-2010
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72402Identifiers
Study Information System: 120126
Collections
- Kvalifikační práce [20134]
Author
Advisor
Referee
Marada, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
27. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
intenzita dopravy, regionální diferenciace, Česká republikaKeywords (English)
intensity of transportation, regional differentation, Czech RepublicVývoj intenzity silniční dopravy v ČR - 1995-2010 Abstrakt Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na vývoj intenzity zatížení silniční sítě mezi lety 1995 až 2010. Teoretická část práce se věnuje nejprve obecnému definování dopravy a dopravních systémů, na které navazuje teoretický koncept výzkumu. Ten je zaměřený na prostorové interakce a silniční dopravu z hlediska prostorové struktury. Závěr teoretické části je věnován charakteristice silniční sítě a dopravním prostředkům Česka. V empirické části práce je zpočátku popsána metodika zpracování dat. Následuje nejprve analýza vývoje dopravních intenzit na dálniční a silniční síti Česka. Poté jsou analyzovány regionální rozdíly v intenzitě zatížení a jejich vývoj v čase. Nakonec jsou uvedeny tři studie, které jsou zaměřeny na silniční dopravu na vstupech do okresů s krajskými městy, vývoj dopravy v pohraničí a srovnání s vnitrozemím, a nakonec na projevy suburbanizace ve vývoji intenzit zatížení. Klíčová slova: intenzita dopravy, regionální diferenciace, Česká republika
Changes in the intensity of road transportation in CZ - 1995-2010 Abstract This diploma thesis focuses on the development of intensity load of road network between 1995 and 2010. Theoretical part is devoted to general definition of transport and transport systems. The next part is the theoretical concept of research that is focused on the spatial interaction and road transport in terms of spatial structure. The conclusion of theoretical part is devoted to characteristics of the road network and transport resources of Czech Republic. The empirical part of the thesis is describing the methodology of data processing at first. The following is an initially analysis of the evolution of traffic intensity on the motorway and road network in Czechia. Then they are analyzed regional differences in the intensity of road traffic and their evolution over time. Finally, here are three studies. The first is focused on the road transport at inputs to districts with the regional centres. The second is focused on the development of transport in the border region and compared with the hinterland. The latest study is focused on symptoms of suburbanization in the development of traffic intensity. Keywords: intensity of transportation, regional differentiation, Czech Republic