Erasmus jako nástroj posílení evropské identity: případová studie ČR
Erasmus as a means of strengthening European identity: case study of the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71987Identifiers
Study Information System: 143550
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Rovná, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Area Studies
Department
Institute of International Studies
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Erasmus, evropská identita, studijní pobyt, výměnný program, identifikace, Evropa, Evropská unieKeywords (English)
Erasmus, European identity, study sojourn, exchange programme, identification, Europe, European UnionTato bakalářská práce se zabývá otázkou, zda existuje souvislost mezi pobytem Erasmus a evropskou identitou. Mnozí evropští politici se domnívají, že skrze zkušenost se studiem a životem v jiném evropském státě dojde u studentů k vytvoření pocitu sounáležitosti s ostatními Evropany. Navzdory těmto názorům neexistuje dostatek přesvědčivých empirických důkazů, neboť zatímco někteří autoři tvrdí, že Erasmus je efektivním nástrojem pro posílení evropské identity, jiní se to nedomnívají. Nadto se zdá, že efekt pobytu Erasmus je ovlivňován faktory jako hostitelská země nebo národnost. Na základě analýzy kvantitativního průzkumu provedeného s českými účastníky programu Erasmus tato práce ukazuje, že Erasmus může v rámci evropské identity způsobit pozitivní změnu.
This paper deals with the question as to whether there is a correlation between an Erasmus sojourn and European identity. It is assumed by many EU politicians that through the experience of studying and living in another European country, students develop a feeling of community with other Europeans. In spite of such believes, there is lack of conclusive empirical evidence, as some authors argue Erasmus is an effective instrument for promoting European identity, while others do not. Moreover, the effect of an Erasmus stay seems to be affected by factors such as host country and nationality. By analyzing a quantitative survey carried out with Czech Erasmus students, this thesis suggests that, while dependent on various variables, Erasmus can bring about a positive change within European identity.