Show simple item record

Erasmus as a means of strengthening European identity: case study of the Czech Republic
dc.contributor.advisorKasáková, Zuzana
dc.creatorČerný, Tomáš
dc.date.accessioned2020-08-19T12:41:21Z
dc.date.available2020-08-19T12:41:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71987
dc.description.abstractThis paper deals with the question as to whether there is a correlation between an Erasmus sojourn and European identity. It is assumed by many EU politicians that through the experience of studying and living in another European country, students develop a feeling of community with other Europeans. In spite of such believes, there is lack of conclusive empirical evidence, as some authors argue Erasmus is an effective instrument for promoting European identity, while others do not. Moreover, the effect of an Erasmus stay seems to be affected by factors such as host country and nationality. By analyzing a quantitative survey carried out with Czech Erasmus students, this thesis suggests that, while dependent on various variables, Erasmus can bring about a positive change within European identity.en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá otázkou, zda existuje souvislost mezi pobytem Erasmus a evropskou identitou. Mnozí evropští politici se domnívají, že skrze zkušenost se studiem a životem v jiném evropském státě dojde u studentů k vytvoření pocitu sounáležitosti s ostatními Evropany. Navzdory těmto názorům neexistuje dostatek přesvědčivých empirických důkazů, neboť zatímco někteří autoři tvrdí, že Erasmus je efektivním nástrojem pro posílení evropské identity, jiní se to nedomnívají. Nadto se zdá, že efekt pobytu Erasmus je ovlivňován faktory jako hostitelská země nebo národnost. Na základě analýzy kvantitativního průzkumu provedeného s českými účastníky programu Erasmus tato práce ukazuje, že Erasmus může v rámci evropské identity způsobit pozitivní změnu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectErasmuscs_CZ
dc.subjectevropská identitacs_CZ
dc.subjectstudijní pobytcs_CZ
dc.subjectvýměnný programcs_CZ
dc.subjectidentifikacecs_CZ
dc.subjectEvropacs_CZ
dc.subjectEvropská uniecs_CZ
dc.subjectErasmusen_US
dc.subjectEuropean identityen_US
dc.subjectstudy sojournen_US
dc.subjectexchange programmeen_US
dc.subjectidentificationen_US
dc.subjectEuropeen_US
dc.subjectEuropean Unionen_US
dc.titleErasmus jako nástroj posílení evropské identity: případová studie ČRcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-15
dc.description.departmentInstitute of International Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut mezinárodních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId143550
dc.title.translatedErasmus as a means of strengthening European identity: case study of the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeRovná, Lenka
dc.identifier.aleph002009952
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut mezinárodních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of International Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá otázkou, zda existuje souvislost mezi pobytem Erasmus a evropskou identitou. Mnozí evropští politici se domnívají, že skrze zkušenost se studiem a životem v jiném evropském státě dojde u studentů k vytvoření pocitu sounáležitosti s ostatními Evropany. Navzdory těmto názorům neexistuje dostatek přesvědčivých empirických důkazů, neboť zatímco někteří autoři tvrdí, že Erasmus je efektivním nástrojem pro posílení evropské identity, jiní se to nedomnívají. Nadto se zdá, že efekt pobytu Erasmus je ovlivňován faktory jako hostitelská země nebo národnost. Na základě analýzy kvantitativního průzkumu provedeného s českými účastníky programu Erasmus tato práce ukazuje, že Erasmus může v rámci evropské identity způsobit pozitivní změnu.cs_CZ
uk.abstract.enThis paper deals with the question as to whether there is a correlation between an Erasmus sojourn and European identity. It is assumed by many EU politicians that through the experience of studying and living in another European country, students develop a feeling of community with other Europeans. In spite of such believes, there is lack of conclusive empirical evidence, as some authors argue Erasmus is an effective instrument for promoting European identity, while others do not. Moreover, the effect of an Erasmus stay seems to be affected by factors such as host country and nationality. By analyzing a quantitative survey carried out with Czech Erasmus students, this thesis suggests that, while dependent on various variables, Erasmus can bring about a positive change within European identity.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020099520106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV