Barokní obraz světa a jeho stopy dnes
Baroque Image of the World and its Today's Traces
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71345Identifiers
Study Information System: 145616
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Rybák, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
barokní člověk,barokní prostor, barokní senzualita, barokní pohyb, barokní časKeywords (English)
baroque human being, baroque space, baroque sensuality, baroque movement, baroque timeEva Hovorková Resumé Diplomová práce zabývá barokním světem a člověkem. Klade otázky, co bylo pro člověka a vnímání a prožívání jeho světa určující. Pro baroko byla představa Boha základní představou, která určovala jeho myšlenkový svět. Hmotný svět není ale něčím okrajovým, skrze hmotný svět usiluje o proniknutí do jiného světa, k transcendenci. Baroko usiluje o maximalizaci, vystupňování, dosažení až k nadzemskému. Kořeny lze podle Zdeňka Kalisty hledat až na Kostnickém koncilu ve vystoupení Husově, které následně podněcuje evropskou inteligenci k zabývání se metafyzickými hodnotami; dále pak kniha francouzského kardinála Pierre d'Ailly s titulem Imago mundi, která byla podněcujícím momentem pro Kolumbovu objevitelskou cestu. Pronikání do zámoří se odrazilo v duchovních dějinách doby - byl to jakýsi průlom do nekonečna. Baroko proniká skrze tento svět do jiného světa, světa metafyzického, přičemž je určující právě ona touha po nekonečnosti, věčnosti. Protiklady hmotného a duchovního, zemského a nadzemského, času a věčnosti, konečného a nekonečného vyvolávají napětí, které zároveň tyto paradoxy udržuje dohromady. "Barok je charakterizován především velkým vnitřním napětím, jež tyto paradoxy probouzejí v jeho člověku."1 Můžeme to sledovat v barokním prostoru, senzualitě, pohybu, čase. Ptáme-li se po stopách...
Eva Hovorková Resumé Diese Magisterarbeit befasst sich mit der barocken Welt und dem barocken Menschen. Es werden Fragen gestellt, was für den Menschen, für die Wahrnehmung und das Erleben seiner Welt entscheidend war. Für Barock war die Vorstellung von Gott grundlegend, diese bestimmte seine Gedankenwelt. Die physische Welt stellt aber nichts Marginales dar, Barock ist bemüht durch die physische Welt in eine andere Welt, zur Transzendenz zu gelangen. Barock führt die Maximalisierung, Steigerung, Streben bis zu dem Überirdischen durch. Die Barockwurzeln sind laut Zdeněk Kalista bis zu der Kirchenversammlung in Konstanz zu führen, denn der Auftritt von Jan Hus bringt nachhinein die europäische Intelligenz dazu, sich mit den metaphysischen Werten zu beschäftigen; des weiteren ist es das Buch des französischen Kardinals Pierre d'Ailly mit dem Titel Imago mundi, das den inspirierenden Moment für die Erkundungsreise Kolumbus' darstellt. Die Erschließung der Übersee spiegelte sich dann in der Zeitgeschichte - es war ein Durchbruch ins Unendliche. Barock gelangt durch diese Welt in eine andere Welt, in die metaphysische Welt, wobei gerade die Sehnsucht nach dem Unendlichen, nach der Ewigkeit entscheidende Rolle spielt. Die Gegensätze des Physischen und des Geistigen, des Irdischen und des Überirdischen, der Zeit...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Technika barokního herectví
Defence status: DEFENDEDEbenová, Marta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Date of defense: 4. 6. 2013Na základě odborné literatury a dobových pramenů (esejů, obrazového materiálu, hudebních záznamů, ale též výpovědí současných umělců věnujících se dobové interpretaci) práce pojmenovává a charakterizuje základní prvky ... -
Barokní sochařská dílna Ondřeje Filipa a Jana Antonína Quitainerových
Defence status: DEFENDEDHořák, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019)Date of defense: 13. 9. 2019Sochařská dílna rodiny Quitainerových působila v Praze od přelomu 17. a 18. století do roku 1765. Doba jejího trvání je vymezena na jedné straně příchodem jejího zakladatele Ondřeje Filipa Quitainera (1679-1729) ze ... -
Scénické návrhy doby vrcholného baroka ve veřejných sbírkách České republiky
Defence status: DEFENDEDKrůfová, Johana (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2012)Date of defense: 30. 1. 2012Scénické návrhy doby vrcholného baroka ve veřejných sbírkách České republiky Diplomová práce se zabývá barokními scénickými návrhy nacházejícími se ve veřejných sbírkách na území České republiky. Jedná se o nevelký konvolut ...