Technika barokního herectví
Baroque acting technique
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56114Identifiers
Study Information System: 116056
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Pšenička, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
4. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Barokní divadlo. Herecké prožívání. Hercova práce s energií. Barokní gestika. Barokní deklamace. Barokní jevištní pohybKeywords (English)
Baroque theatre. Emotional involvement in acting. Handling energy in acting. Baroque gestures. Baroque declamation. Baroque stage movementNa základě odborné literatury a dobových pramenů (esejů, obrazového materiálu, hudebních záznamů, ale též výpovědí současných umělců věnujících se dobové interpretaci) práce pojmenovává a charakterizuje základní prvky techniky barokního herectví. První část se v širších souvislostech věnuje jeho obecným principům (vztahu herce s publikem, práci s energií, hereckému prožívání, apod.), druhá část popisuje jednotlivá pravidla barokní deklamace, gestiky, mimiky a jevištního pohybu. Studium odhalilo řadu podobností barokního herectví s prvky jiných divadelních žánrů (především japonského kabuki), ale také například s výsledky současných psychologických výzkumů v oblasti řeči těla. Díky tomu bylo možné objasnit některá zdánlivě samoúčelná pravidla a doplnit výklad hereckých principů o další cenné poznatky.
Based on professional literature and historical sources (essays, pictorial material, musical scores but also statements of contemporary artists engaged in historical interpretation), the thesis determines and characterizes the basics of baroque acting technique. The first part deals with general principles (actor- audience relationship, handling of energy, emotional involvement of an actor etc. The other part describes individual rules of baroque declamation, gestures, facial expression and stage movement. The study has revealed a number of analogies between the baroque acting technique and that of other genres (most importantly Japanese kabuki theatre) but also with results of contemporary psychological researches in the area of body language. Thanks to these revelations, we were able to clarify some seemingly groundless rules and to enrich the explanation of acting principles with additional valuable information.