Show simple item record

Baroque Image of the World and its Today's Traces
dc.contributor.advisorBlažková, Miloslava
dc.creatorHovorková, Eva
dc.date.accessioned2017-05-27T15:54:42Z
dc.date.available2017-05-27T15:54:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71345
dc.description.abstractEva Hovorková Resumé Diplomová práce zabývá barokním světem a člověkem. Klade otázky, co bylo pro člověka a vnímání a prožívání jeho světa určující. Pro baroko byla představa Boha základní představou, která určovala jeho myšlenkový svět. Hmotný svět není ale něčím okrajovým, skrze hmotný svět usiluje o proniknutí do jiného světa, k transcendenci. Baroko usiluje o maximalizaci, vystupňování, dosažení až k nadzemskému. Kořeny lze podle Zdeňka Kalisty hledat až na Kostnickém koncilu ve vystoupení Husově, které následně podněcuje evropskou inteligenci k zabývání se metafyzickými hodnotami; dále pak kniha francouzského kardinála Pierre d'Ailly s titulem Imago mundi, která byla podněcujícím momentem pro Kolumbovu objevitelskou cestu. Pronikání do zámoří se odrazilo v duchovních dějinách doby - byl to jakýsi průlom do nekonečna. Baroko proniká skrze tento svět do jiného světa, světa metafyzického, přičemž je určující právě ona touha po nekonečnosti, věčnosti. Protiklady hmotného a duchovního, zemského a nadzemského, času a věčnosti, konečného a nekonečného vyvolávají napětí, které zároveň tyto paradoxy udržuje dohromady. "Barok je charakterizován především velkým vnitřním napětím, jež tyto paradoxy probouzejí v jeho člověku."1 Můžeme to sledovat v barokním prostoru, senzualitě, pohybu, čase. Ptáme-li se po stopách...cs_CZ
dc.description.abstractEva Hovorková Resumé Diese Magisterarbeit befasst sich mit der barocken Welt und dem barocken Menschen. Es werden Fragen gestellt, was für den Menschen, für die Wahrnehmung und das Erleben seiner Welt entscheidend war. Für Barock war die Vorstellung von Gott grundlegend, diese bestimmte seine Gedankenwelt. Die physische Welt stellt aber nichts Marginales dar, Barock ist bemüht durch die physische Welt in eine andere Welt, zur Transzendenz zu gelangen. Barock führt die Maximalisierung, Steigerung, Streben bis zu dem Überirdischen durch. Die Barockwurzeln sind laut Zdeněk Kalista bis zu der Kirchenversammlung in Konstanz zu führen, denn der Auftritt von Jan Hus bringt nachhinein die europäische Intelligenz dazu, sich mit den metaphysischen Werten zu beschäftigen; des weiteren ist es das Buch des französischen Kardinals Pierre d'Ailly mit dem Titel Imago mundi, das den inspirierenden Moment für die Erkundungsreise Kolumbus' darstellt. Die Erschließung der Übersee spiegelte sich dann in der Zeitgeschichte - es war ein Durchbruch ins Unendliche. Barock gelangt durch diese Welt in eine andere Welt, in die metaphysische Welt, wobei gerade die Sehnsucht nach dem Unendlichen, nach der Ewigkeit entscheidende Rolle spielt. Die Gegensätze des Physischen und des Geistigen, des Irdischen und des Überirdischen, der Zeit...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectbarokní člověk,barokní prostorcs_CZ
dc.subjectbarokní senzualitacs_CZ
dc.subjectbarokní pohybcs_CZ
dc.subjectbarokní čascs_CZ
dc.subjectbaroque human beingen_US
dc.subjectbaroque spaceen_US
dc.subjectbaroque sensualityen_US
dc.subjectbaroque movementen_US
dc.subjectbaroque timeen_US
dc.titleBarokní obraz světa a jeho stopy dnescs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-08
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId145616
dc.title.translatedBaroque Image of the World and its Today's Tracesen_US
dc.contributor.refereeRybák, David
dc.identifier.aleph001851209
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German - Social Sciensesen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German - Social Sciensesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csNeprospělcs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csEva Hovorková Resumé Diplomová práce zabývá barokním světem a člověkem. Klade otázky, co bylo pro člověka a vnímání a prožívání jeho světa určující. Pro baroko byla představa Boha základní představou, která určovala jeho myšlenkový svět. Hmotný svět není ale něčím okrajovým, skrze hmotný svět usiluje o proniknutí do jiného světa, k transcendenci. Baroko usiluje o maximalizaci, vystupňování, dosažení až k nadzemskému. Kořeny lze podle Zdeňka Kalisty hledat až na Kostnickém koncilu ve vystoupení Husově, které následně podněcuje evropskou inteligenci k zabývání se metafyzickými hodnotami; dále pak kniha francouzského kardinála Pierre d'Ailly s titulem Imago mundi, která byla podněcujícím momentem pro Kolumbovu objevitelskou cestu. Pronikání do zámoří se odrazilo v duchovních dějinách doby - byl to jakýsi průlom do nekonečna. Baroko proniká skrze tento svět do jiného světa, světa metafyzického, přičemž je určující právě ona touha po nekonečnosti, věčnosti. Protiklady hmotného a duchovního, zemského a nadzemského, času a věčnosti, konečného a nekonečného vyvolávají napětí, které zároveň tyto paradoxy udržuje dohromady. "Barok je charakterizován především velkým vnitřním napětím, jež tyto paradoxy probouzejí v jeho člověku."1 Můžeme to sledovat v barokním prostoru, senzualitě, pohybu, čase. Ptáme-li se po stopách...cs_CZ
uk.abstract.enEva Hovorková Resumé Diese Magisterarbeit befasst sich mit der barocken Welt und dem barocken Menschen. Es werden Fragen gestellt, was für den Menschen, für die Wahrnehmung und das Erleben seiner Welt entscheidend war. Für Barock war die Vorstellung von Gott grundlegend, diese bestimmte seine Gedankenwelt. Die physische Welt stellt aber nichts Marginales dar, Barock ist bemüht durch die physische Welt in eine andere Welt, zur Transzendenz zu gelangen. Barock führt die Maximalisierung, Steigerung, Streben bis zu dem Überirdischen durch. Die Barockwurzeln sind laut Zdeněk Kalista bis zu der Kirchenversammlung in Konstanz zu führen, denn der Auftritt von Jan Hus bringt nachhinein die europäische Intelligenz dazu, sich mit den metaphysischen Werten zu beschäftigen; des weiteren ist es das Buch des französischen Kardinals Pierre d'Ailly mit dem Titel Imago mundi, das den inspirierenden Moment für die Erkundungsreise Kolumbus' darstellt. Die Erschließung der Übersee spiegelte sich dann in der Zeitgeschichte - es war ein Durchbruch ins Unendliche. Barock gelangt durch diese Welt in eine andere Welt, in die metaphysische Welt, wobei gerade die Sehnsucht nach dem Unendlichen, nach der Ewigkeit entscheidende Rolle spielt. Die Gegensätze des Physischen und des Geistigen, des Irdischen und des Überirdischen, der Zeit...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV