Severoirská protestní hladovka v roce 1981 ve filmu
1981 Irish Hunger Strike in Cinema
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69735Identifikátory
SIS: 161073
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějka, Ondřej
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mezinárodní teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra německých a rakouských studií
Datum obhajoby
15. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hladovka, film, kolektivní paměť, Severní Irsko, Bobby Sands, Some Mother's Son, H3, HungerKlíčová slova (anglicky)
Hunger strike, cinema, collective memory, Northern Ireland, Bobby Sands, Some Mother's Son, H3, HungerHladovka irských republikánských vězňů v roce 1981, při které v severoirské věznici Maze/Long Kesh zemřelo deset mužů, byla vrcholem protestů reagujících na zrušení tzv. zvláštní kategorie, která zajišťovala vězňům odsouzeným za násilí spojené s konfliktem známým jako Troubles de facto politický status. Události spojené s hladovkou nejsou zapomenuty dodnes a stále vzbuzují rozpory ve společnosti. Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu populárních celovečerních filmů, jejichž hlavním námětem je právě severoirská hladovka. Na teoretické úrovni práce využívá koncept kolektivní paměti, který je blíže rozveden a aplikován na problematiku filmu v první části práce. Druhá kapitola stručně představuje historický kontext, tedy samotnou hladovku a také její odkaz v dnešní době. Poslední a nejdůležitější část práce se zabývá třemi filmovými zpracováními, konkrétně snímky Some Mother's Son (1996), H3 (2001) a Hunger (2008), která jsou srovnána s ohledem na původ jejich tvůrců, výběr konkrétních aspektů dění okolo hladovek a dobu vzniku. V závěru je kromě shrnutí předchozích poznatků obecně naznačeno, jak autoři s tématem hladovek na filmovém plátně pracují.
The hunger strike of Irish republican prisoners in 1981 that was held in Maze/Long Kesh prison in Northern Ireland was the culmination of a protest against the abolition of Special Category Status for convicted paramilitary prisoners. Ten men starved themselves to death. The events related to the hunger strike are not forgotten to this day and still arouse disputes in the society. This thesis focuses on the analysis of popular feature films whose main theme is the hunger strike in Northern Ireland. On a theoretical level, the thesis uses the concept of collective memory which is described in more detail and applied to the issues of cinema in the first part of the thesis. The second chapter briefly presents historical context: the hunger strike itself and also its legacy today. The last and the most important part of the text deals with three movies, namely Some Mother's Son (1996), H3 (2001) and Hunger (2008) which are compared with regard to the origin of their authors, the selection of specific aspects of the historical events and time of their creation. Besides a summary of the main findings, there is also an outline of how filmmakers generally work with the theme of hunger strike in the conclusion.