Zobrazit minimální záznam

1981 Irish Hunger Strike in Cinema
dc.contributor.advisorKasáková, Zuzana
dc.creatorKolínová, Kristýna
dc.date.accessioned2020-08-21T11:23:00Z
dc.date.available2020-08-21T11:23:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69735
dc.description.abstractHladovka irských republikánských vězňů v roce 1981, při které v severoirské věznici Maze/Long Kesh zemřelo deset mužů, byla vrcholem protestů reagujících na zrušení tzv. zvláštní kategorie, která zajišťovala vězňům odsouzeným za násilí spojené s konfliktem známým jako Troubles de facto politický status. Události spojené s hladovkou nejsou zapomenuty dodnes a stále vzbuzují rozpory ve společnosti. Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu populárních celovečerních filmů, jejichž hlavním námětem je právě severoirská hladovka. Na teoretické úrovni práce využívá koncept kolektivní paměti, který je blíže rozveden a aplikován na problematiku filmu v první části práce. Druhá kapitola stručně představuje historický kontext, tedy samotnou hladovku a také její odkaz v dnešní době. Poslední a nejdůležitější část práce se zabývá třemi filmovými zpracováními, konkrétně snímky Some Mother's Son (1996), H3 (2001) a Hunger (2008), která jsou srovnána s ohledem na původ jejich tvůrců, výběr konkrétních aspektů dění okolo hladovek a dobu vzniku. V závěru je kromě shrnutí předchozích poznatků obecně naznačeno, jak autoři s tématem hladovek na filmovém plátně pracují.cs_CZ
dc.description.abstractThe hunger strike of Irish republican prisoners in 1981 that was held in Maze/Long Kesh prison in Northern Ireland was the culmination of a protest against the abolition of Special Category Status for convicted paramilitary prisoners. Ten men starved themselves to death. The events related to the hunger strike are not forgotten to this day and still arouse disputes in the society. This thesis focuses on the analysis of popular feature films whose main theme is the hunger strike in Northern Ireland. On a theoretical level, the thesis uses the concept of collective memory which is described in more detail and applied to the issues of cinema in the first part of the thesis. The second chapter briefly presents historical context: the hunger strike itself and also its legacy today. The last and the most important part of the text deals with three movies, namely Some Mother's Son (1996), H3 (2001) and Hunger (2008) which are compared with regard to the origin of their authors, the selection of specific aspects of the historical events and time of their creation. Besides a summary of the main findings, there is also an outline of how filmmakers generally work with the theme of hunger strike in the conclusion.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectHladovkacs_CZ
dc.subjectfilmcs_CZ
dc.subjectkolektivní paměťcs_CZ
dc.subjectSeverní Irskocs_CZ
dc.subjectBobby Sandscs_CZ
dc.subjectSome Mother's Soncs_CZ
dc.subjectH3cs_CZ
dc.subjectHungercs_CZ
dc.subjectHunger strikeen_US
dc.subjectcinemaen_US
dc.subjectcollective memoryen_US
dc.subjectNorthern Irelanden_US
dc.subjectBobby Sandsen_US
dc.subjectSome Mother's Sonen_US
dc.subjectH3en_US
dc.subjectHungeren_US
dc.titleSeveroirská protestní hladovka v roce 1981 ve filmucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-15
dc.description.departmentDepartment of German and Austrian Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra německých a rakouských studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId161073
dc.title.translated1981 Irish Hunger Strike in Cinemaen_US
dc.contributor.refereeMatějka, Ondřej
dc.identifier.aleph002010185
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra německých a rakouských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of German and Austrian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHladovka irských republikánských vězňů v roce 1981, při které v severoirské věznici Maze/Long Kesh zemřelo deset mužů, byla vrcholem protestů reagujících na zrušení tzv. zvláštní kategorie, která zajišťovala vězňům odsouzeným za násilí spojené s konfliktem známým jako Troubles de facto politický status. Události spojené s hladovkou nejsou zapomenuty dodnes a stále vzbuzují rozpory ve společnosti. Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu populárních celovečerních filmů, jejichž hlavním námětem je právě severoirská hladovka. Na teoretické úrovni práce využívá koncept kolektivní paměti, který je blíže rozveden a aplikován na problematiku filmu v první části práce. Druhá kapitola stručně představuje historický kontext, tedy samotnou hladovku a také její odkaz v dnešní době. Poslední a nejdůležitější část práce se zabývá třemi filmovými zpracováními, konkrétně snímky Some Mother's Son (1996), H3 (2001) a Hunger (2008), která jsou srovnána s ohledem na původ jejich tvůrců, výběr konkrétních aspektů dění okolo hladovek a dobu vzniku. V závěru je kromě shrnutí předchozích poznatků obecně naznačeno, jak autoři s tématem hladovek na filmovém plátně pracují.cs_CZ
uk.abstract.enThe hunger strike of Irish republican prisoners in 1981 that was held in Maze/Long Kesh prison in Northern Ireland was the culmination of a protest against the abolition of Special Category Status for convicted paramilitary prisoners. Ten men starved themselves to death. The events related to the hunger strike are not forgotten to this day and still arouse disputes in the society. This thesis focuses on the analysis of popular feature films whose main theme is the hunger strike in Northern Ireland. On a theoretical level, the thesis uses the concept of collective memory which is described in more detail and applied to the issues of cinema in the first part of the thesis. The second chapter briefly presents historical context: the hunger strike itself and also its legacy today. The last and the most important part of the text deals with three movies, namely Some Mother's Son (1996), H3 (2001) and Hunger (2008) which are compared with regard to the origin of their authors, the selection of specific aspects of the historical events and time of their creation. Besides a summary of the main findings, there is also an outline of how filmmakers generally work with the theme of hunger strike in the conclusion.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra německých a rakouských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020101850106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV