Mediální obraz vlády v roce 2012
Media image of the government in 2012
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69674Identifiers
Study Information System: 126324
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Hájek, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vláda, mediální obraz, kvantitativní obsahová analýza, zdroje, zprávy, tištěná média, politický aktérKeywords (English)
Government, media image, quantitative content analysis, sources, news, press media, political actorDiplomová práce Mediální obraz vlády v roce 2012 zkoumá, jak média informovala o politickém dění, prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy deníků Právo a Lidové noviny v roce 2012. Teoretická část práce se zabývá úlohou médií ve zpravodajství, tvorbou zpráv a vlivy, které na ně působí skrze mediální organizace a novinářskou práci. V této části jsou zmíněny související teoretické koncepty jako zpravodajské hodnoty, přístup do médií, politická komunikace, rámcování, agenda setting a novinářské rutiny. Praktická část čerpá z řady zahraničních výzkumů, které se podobné problematice věnují. Cílem kvantitativní obsahové analýzy je získání informací o tom, jak média zobrazovala vládu v roce 2012, z jakých zdrojů čerpala a jakým tématům se věnovala.
Thesis Media Image of the Government in 2012 is studying how media informed about the political issues within the researched period. Quantitative content analysis through daily newspapers Právo and Lidové noviny in 2012 was used. Theoretical part of the study is focused on the role of media in news reporting, news creation and influences that goes from media organizations and journalist's job. Corresponding theoretical concepts such as news values, accessibility of media, political communication, framing, agenda setting and journalist routines are mentioned. Practical part takes from various foreign research papers that deal with the similar topic. The goal of quantitative content analysis is to gain information on how media portrayed the government in 2012. It also looks at which sources were used and what topics were discussed.