Internet a sociálně znevýhodnění
The Internet and socially disadvantaged people
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69264Identifiers
Study Information System: 137022
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
3. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Internet, sociální znevýhodnění, digitální znevýhodnění, digital divideKeywords (English)
Internet, social disadvantage, digital disadvantage, digital dividePředkládaná práce zpracovává problematiku vzájemných vztahů mezi sociálním znevýhodněním (rozpracováno v dimenzi ekonomických, kulturních, sociálních a osobních zdrojů) a digitálním znevýhodněním jedinců v České republice (data z výzkumu Aktér 12 - 2011; 1106 respondentů ve věku 18 až 89). Hlavní hypotézy studie ověřují několik předpokladů: 1) digitálním znevýhodněním budou postiženi častěji jedinci sociálně znevýhodnění než jedinci sociálně začlenění; 2) pravidelné užívání Internetu pomáhá překonávat především osobní a kulturní znevýhodnění; 3) sociální a digitální inkluze pozitivně korelují s některými specifickými typy sociálního a digitálního znevýhodnění. Výsledky potvrzují silný pozitivní vztah mezi znevýhodněním sociálním (v jeho ekonomické dimenzi) a digitálním znevýhodněním. V rovině kulturního znevýhodnění/začlenění jsou skupiny digitálně znevýhodněných a začleněných na velmi podobné úrovni. Pozitivní korelace mezi specifickými typy sociálního/digitálního znevýhodnění a sociální/digitální inkluzí nebyla potvrzena - sociálně začlenění totiž nevykazují žádné významné známky digitálního znevýhodnění a u sociálně znevýhodněných se pak neobjevují signifikantní specifické projevy digitálního začlenění. Klíčová slova: Internet, digital divide, digitální znevýhodnění, sociální znevýhodnění.
The work deals with the issue of relations between social disadvantage (defined in four dimensions - economic, cultural, social and personal resources) and digital disadvantage of people in the Czech Republic (data from the Aktér 12 - 2011 research; 1106 respondents aged 18 to 89). The main hypothesis of the study verifies these assumptions: 1) socially disadvantaged persons will be more affected by digital disadvantage than people socially included; 2) regular use of Internet aids in overcoming mainly personal and cultural disadvantages; 3) social and digital inclusion correlate positively with some specific types of social and digital disadvantage. The research outputs confirm a strong positive relationship between social disadvantage (in its economic dimension) and digital disadvantage. In terms of cultural disadvantage/inclusion both the group of digitally disadvantaged and the group of digitally included are at the same level. Positive correlation between specific types of social/digital disadvantage and social/digital inclusion was not confirmed - socially included individuals do not show any significant signs of digital disadvantage; and socially disadvantaged people do not indicate any specific features of digital inclusion. Key words: Internet, digital disadvantage, digital divide, social...