Show simple item record

The Internet and socially disadvantaged people
dc.contributor.advisorLupač, Petr
dc.creatorKrátká, Tereza
dc.date.accessioned2017-05-27T09:25:01Z
dc.date.available2017-05-27T09:25:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69264
dc.description.abstractPředkládaná práce zpracovává problematiku vzájemných vztahů mezi sociálním znevýhodněním (rozpracováno v dimenzi ekonomických, kulturních, sociálních a osobních zdrojů) a digitálním znevýhodněním jedinců v České republice (data z výzkumu Aktér 12 - 2011; 1106 respondentů ve věku 18 až 89). Hlavní hypotézy studie ověřují několik předpokladů: 1) digitálním znevýhodněním budou postiženi častěji jedinci sociálně znevýhodnění než jedinci sociálně začlenění; 2) pravidelné užívání Internetu pomáhá překonávat především osobní a kulturní znevýhodnění; 3) sociální a digitální inkluze pozitivně korelují s některými specifickými typy sociálního a digitálního znevýhodnění. Výsledky potvrzují silný pozitivní vztah mezi znevýhodněním sociálním (v jeho ekonomické dimenzi) a digitálním znevýhodněním. V rovině kulturního znevýhodnění/začlenění jsou skupiny digitálně znevýhodněných a začleněných na velmi podobné úrovni. Pozitivní korelace mezi specifickými typy sociálního/digitálního znevýhodnění a sociální/digitální inkluzí nebyla potvrzena - sociálně začlenění totiž nevykazují žádné významné známky digitálního znevýhodnění a u sociálně znevýhodněných se pak neobjevují signifikantní specifické projevy digitálního začlenění. Klíčová slova: Internet, digital divide, digitální znevýhodnění, sociální znevýhodnění.cs_CZ
dc.description.abstractThe work deals with the issue of relations between social disadvantage (defined in four dimensions - economic, cultural, social and personal resources) and digital disadvantage of people in the Czech Republic (data from the Aktér 12 - 2011 research; 1106 respondents aged 18 to 89). The main hypothesis of the study verifies these assumptions: 1) socially disadvantaged persons will be more affected by digital disadvantage than people socially included; 2) regular use of Internet aids in overcoming mainly personal and cultural disadvantages; 3) social and digital inclusion correlate positively with some specific types of social and digital disadvantage. The research outputs confirm a strong positive relationship between social disadvantage (in its economic dimension) and digital disadvantage. In terms of cultural disadvantage/inclusion both the group of digitally disadvantaged and the group of digitally included are at the same level. Positive correlation between specific types of social/digital disadvantage and social/digital inclusion was not confirmed - socially included individuals do not show any significant signs of digital disadvantage; and socially disadvantaged people do not indicate any specific features of digital inclusion. Key words: Internet, digital disadvantage, digital divide, social...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectInternetcs_CZ
dc.subjectsociální znevýhodněnícs_CZ
dc.subjectdigitální znevýhodněnícs_CZ
dc.subjectdigital dividecs_CZ
dc.subjectInterneten_US
dc.subjectsocial disadvantageen_US
dc.subjectdigital disadvantageen_US
dc.subjectdigital divideen_US
dc.titleInternet a sociálně znevýhodněnícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-03
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId137022
dc.title.translatedThe Internet and socially disadvantaged peopleen_US
dc.contributor.refereeSedláčková, Markéta
dc.identifier.aleph001847463
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná práce zpracovává problematiku vzájemných vztahů mezi sociálním znevýhodněním (rozpracováno v dimenzi ekonomických, kulturních, sociálních a osobních zdrojů) a digitálním znevýhodněním jedinců v České republice (data z výzkumu Aktér 12 - 2011; 1106 respondentů ve věku 18 až 89). Hlavní hypotézy studie ověřují několik předpokladů: 1) digitálním znevýhodněním budou postiženi častěji jedinci sociálně znevýhodnění než jedinci sociálně začlenění; 2) pravidelné užívání Internetu pomáhá překonávat především osobní a kulturní znevýhodnění; 3) sociální a digitální inkluze pozitivně korelují s některými specifickými typy sociálního a digitálního znevýhodnění. Výsledky potvrzují silný pozitivní vztah mezi znevýhodněním sociálním (v jeho ekonomické dimenzi) a digitálním znevýhodněním. V rovině kulturního znevýhodnění/začlenění jsou skupiny digitálně znevýhodněných a začleněných na velmi podobné úrovni. Pozitivní korelace mezi specifickými typy sociálního/digitálního znevýhodnění a sociální/digitální inkluzí nebyla potvrzena - sociálně začlenění totiž nevykazují žádné významné známky digitálního znevýhodnění a u sociálně znevýhodněných se pak neobjevují signifikantní specifické projevy digitálního začlenění. Klíčová slova: Internet, digital divide, digitální znevýhodnění, sociální znevýhodnění.cs_CZ
uk.abstract.enThe work deals with the issue of relations between social disadvantage (defined in four dimensions - economic, cultural, social and personal resources) and digital disadvantage of people in the Czech Republic (data from the Aktér 12 - 2011 research; 1106 respondents aged 18 to 89). The main hypothesis of the study verifies these assumptions: 1) socially disadvantaged persons will be more affected by digital disadvantage than people socially included; 2) regular use of Internet aids in overcoming mainly personal and cultural disadvantages; 3) social and digital inclusion correlate positively with some specific types of social and digital disadvantage. The research outputs confirm a strong positive relationship between social disadvantage (in its economic dimension) and digital disadvantage. In terms of cultural disadvantage/inclusion both the group of digitally disadvantaged and the group of digitally included are at the same level. Positive correlation between specific types of social/digital disadvantage and social/digital inclusion was not confirmed - socially included individuals do not show any significant signs of digital disadvantage; and socially disadvantaged people do not indicate any specific features of digital inclusion. Key words: Internet, digital disadvantage, digital divide, social...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV