Native Art as a Source of Cultural Memory. Case Study of Māori Toi moko
Nativní umění jako zdroj kulturní paměti. Případová studie maorského Toi moko
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69263Identifikátory
SIS: 138636
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukup, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nativní umění, kolektivní paměť, kulturní identita, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Maorové, Nový Zéland, mokomokai, tetování, kultura, etikaKlíčová slova (anglicky)
native art, collective memory, cultural identity, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Māori, New Zealand, mokomokai, tattoo, culture, ethicsTato bakalářská práce se zabývá navrácením Toi moko (tetovaných a mumifikovaných maorských hlav) ze zahraničních institucí zpět do země jejich původu, na Nový Zéland. Toi moko nepředstavují pouze lidské ostatky, ale také kulturní artefakty, díla nativního umění, jež jsou významná pro kulturní reprodukci. Význam Toi moko pro maorskou kulturu je vysvětlen na základě teorie kulturní paměti, kterou do sociálních věd uvedl německý kulturolog a egyptolog Jan Assmann. Cílem této práce je poskytnout obecný rámec pro pochopení hodnoty Toi moko v maorské společnosti, shrnout jeho historický vývoj a reflektovat snahy repatriačního programu Karanga Aotearoa Repatriation Programme, jenž je veden novozélandským národním muzeem Te Papa Tongarewa pod záštitou novozélandské vlády. Klíčová slova etika, kultura, kulturní paměť, kulturní identita, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Maorové, nativní umění, Nový Zéland, tetování, Toi moko
This thesis deals with the repatriation of Toi moko (tattooed, preserved heads of Māori or Moriori origins) from overseas institutions back to the country of their origin, New Zealand. Toi moko are considered to be not only human remains but also cultural artefacts, pieces of native art, which are important for cultural reproduction. The significance of Toi moko for Māori culture is explained in accordance with Cultural Memory theory introduced to Social Sciences by the German cultural scientists and Egyptologist Jan Assmann. The aim of this work is to provide a comprehensive framework for understanding the meaning of Toi moko in Māori society, to summarise its historical development, and to reflect the recent efforts of Karanga Aotearoa Repatriation Programme that is undertaken by the Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa and funded by New Zealand Government. Key Words cultural memory, cultural identity, culture, ethics, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Māori, native art, New Zealand, tattoo, Toi moko