Zobrazit minimální záznam

Nativní umění jako zdroj kulturní paměti. Případová studie maorského Toi moko
dc.contributor.advisorRychlík, Martin
dc.creatorVacková, Kateřina
dc.date.accessioned2017-05-27T09:24:50Z
dc.date.available2017-05-27T09:24:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69263
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá navrácením Toi moko (tetovaných a mumifikovaných maorských hlav) ze zahraničních institucí zpět do země jejich původu, na Nový Zéland. Toi moko nepředstavují pouze lidské ostatky, ale také kulturní artefakty, díla nativního umění, jež jsou významná pro kulturní reprodukci. Význam Toi moko pro maorskou kulturu je vysvětlen na základě teorie kulturní paměti, kterou do sociálních věd uvedl německý kulturolog a egyptolog Jan Assmann. Cílem této práce je poskytnout obecný rámec pro pochopení hodnoty Toi moko v maorské společnosti, shrnout jeho historický vývoj a reflektovat snahy repatriačního programu Karanga Aotearoa Repatriation Programme, jenž je veden novozélandským národním muzeem Te Papa Tongarewa pod záštitou novozélandské vlády. Klíčová slova etika, kultura, kulturní paměť, kulturní identita, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Maorové, nativní umění, Nový Zéland, tetování, Toi mokocs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the repatriation of Toi moko (tattooed, preserved heads of Māori or Moriori origins) from overseas institutions back to the country of their origin, New Zealand. Toi moko are considered to be not only human remains but also cultural artefacts, pieces of native art, which are important for cultural reproduction. The significance of Toi moko for Māori culture is explained in accordance with Cultural Memory theory introduced to Social Sciences by the German cultural scientists and Egyptologist Jan Assmann. The aim of this work is to provide a comprehensive framework for understanding the meaning of Toi moko in Māori society, to summarise its historical development, and to reflect the recent efforts of Karanga Aotearoa Repatriation Programme that is undertaken by the Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa and funded by New Zealand Government. Key Words cultural memory, cultural identity, culture, ethics, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Māori, native art, New Zealand, tattoo, Toi mokoen_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectnativní uměnícs_CZ
dc.subjectkolektivní paměťcs_CZ
dc.subjectkulturní identitacs_CZ
dc.subjectKaranga Aotearoa Repatriation Programmecs_CZ
dc.subjectMaorovécs_CZ
dc.subjectNový Zélandcs_CZ
dc.subjectmokomokaics_CZ
dc.subjecttetovánícs_CZ
dc.subjectkulturacs_CZ
dc.subjectetikacs_CZ
dc.subjectnative arten_US
dc.subjectcollective memoryen_US
dc.subjectcultural identityen_US
dc.subjectKaranga Aotearoa Repatriation Programmeen_US
dc.subjectMāorien_US
dc.subjectNew Zealanden_US
dc.subjectmokomokaien_US
dc.subjecttattooen_US
dc.subjectcultureen_US
dc.subjectethicsen_US
dc.titleNative Art as a Source of Cultural Memory. Case Study of Māori Toi mokoen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-08
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId138636
dc.title.translatedNativní umění jako zdroj kulturní paměti. Případová studie maorského Toi mokocs_CZ
dc.contributor.refereeSoukup, Martin
dc.identifier.aleph001851383
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá navrácením Toi moko (tetovaných a mumifikovaných maorských hlav) ze zahraničních institucí zpět do země jejich původu, na Nový Zéland. Toi moko nepředstavují pouze lidské ostatky, ale také kulturní artefakty, díla nativního umění, jež jsou významná pro kulturní reprodukci. Význam Toi moko pro maorskou kulturu je vysvětlen na základě teorie kulturní paměti, kterou do sociálních věd uvedl německý kulturolog a egyptolog Jan Assmann. Cílem této práce je poskytnout obecný rámec pro pochopení hodnoty Toi moko v maorské společnosti, shrnout jeho historický vývoj a reflektovat snahy repatriačního programu Karanga Aotearoa Repatriation Programme, jenž je veden novozélandským národním muzeem Te Papa Tongarewa pod záštitou novozélandské vlády. Klíčová slova etika, kultura, kulturní paměť, kulturní identita, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Maorové, nativní umění, Nový Zéland, tetování, Toi mokocs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the repatriation of Toi moko (tattooed, preserved heads of Māori or Moriori origins) from overseas institutions back to the country of their origin, New Zealand. Toi moko are considered to be not only human remains but also cultural artefacts, pieces of native art, which are important for cultural reproduction. The significance of Toi moko for Māori culture is explained in accordance with Cultural Memory theory introduced to Social Sciences by the German cultural scientists and Egyptologist Jan Assmann. The aim of this work is to provide a comprehensive framework for understanding the meaning of Toi moko in Māori society, to summarise its historical development, and to reflect the recent efforts of Karanga Aotearoa Repatriation Programme that is undertaken by the Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa and funded by New Zealand Government. Key Words cultural memory, cultural identity, culture, ethics, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Māori, native art, New Zealand, tattoo, Toi mokoen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990018513830106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV