Aplikace prvků teorie komunikace K. W. Deutsche na případ prezidentských voleb v ČR 2013
Presidential elections in the Czech republic 2013 in the light of theory of communication
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69173Identifiers
Study Information System: 136646
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Váňa, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science and International Relations
Department
Department of Political Science
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
K. W. Deutsch, teorie komunikace, Nervy vlády, komunikační kanál, informace, šum, české prezidentské volby 2013, Karel Schwarzenberg, Miloš Zeman, Jana Bobošíková, Přemysl SobotkaKeywords (English)
K. W. Deutsch, communication theory, Nerves of Government, communication channel, information, noise, Czech presidential elections 2013, Karel Schwarzenberg, Miloš Zeman, Jana Bobošíková, Přemysl SobotkaBakalářská práce "Aplikace prvků teorie komunikace K. W. Deutsche na případ prezidentských voleb v ČR 2013" pojednává o teorii původem českého politologa K. W. Deutsche z roku 1963 vycházející z jeho díla Nervy vlády. Základem je definice vlastností komunikačních kanálů využívaných v politických systémech a určení podmínek efektivního přijetí informace. Dále jsou určeny konkrétní komunikační kanály, které nejlépe odpovídají vlastnostem požadovaným Deutschem. Teoretické poznatky jsou poté přeneseny v analytické části do praxe skrze snahu o určení nejefektivnějšího komunikačního kanálu v rámci kampaní v prezidentských volbách 2013 v ČR, a celkové možnosti přenesení již přes 50 let staré teorie do současného prostředí.
The bachelor's thesis "Presidential elections in the Czech Republic 2013 in the light of theory of communication" is focused on the theory of Czech political scientist K. W. Deutsch. This theory is based on the classic publication Nerves of Government. The thesis deals with the Czech presidential elections in 2013 and analysis of the communication channels of the candidates in the light of specific features of the Deutsch's communication theory. Its goal is to define the most accurate communication channels for usage in political campaigns according to K. W. Deutsch's theory.