Show simple item record

Zena a moda and ideology: The penetration of communistic power discourse through fashion magizines
dc.contributor.advisorVávra, Martin
dc.creatorSkočíková, Nikol
dc.date.accessioned2020-08-17T12:44:56Z
dc.date.available2020-08-17T12:44:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69014
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá pronikáním diskurzu komunistické moci skrze obsah časopisu Žena a móda v rámci padesátých a šedesátých let. A jejím cílem je poukázat na to, že se prvky komunistické ideologie dostávaly i do takových médií, jakým je například časopis o módě. První kapitoly diplomové práce tak pojednávají o socialismu a jeho ideologické propagandě a představují i význam ideologických symbolů, propagandy a manipulace skrze média. V souvislosti s tím práce představuje i politicko - ekonomickou situaci v odvětví textilního a oděvního průmyslu a využívá také faktů ohledně ovládání médií komunistickým režimem. Na tomto základu pak práce předkládá analýzu dvě stě čtyřiceti čísel časopisu Žena a móda, v níž se zaměřuje na vybrané ideologické symboly, jako jsou socialistická móda, pracovní oděv, vztah mezi východem a západem, ideologičtí vůdci a osobnosti, Sovětský svaz jako ideál, pojímání velkých dějin a obraz socialistické ženy. Metoda diskurzivní analýzy tak umožnila představit dané symboly v různých historicko - společenských kontextech a poukázat i na jejich proměňování se v čase, a to konkrétně v rámci porovnávání jejich podob v padesátých a šedesátých letech dvacátého století. Obsah časopisu Žena a móda tak významně podléhal komunistické ideologii, šířila se skrze něj oficiální...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the penetration of discourse of Communist power into the society through content of (women's) magazine Žena a móda within 50s and 60s. The aim of this thesis is to point out that the elements of communist ideology appeared also in media such as fashion magazine. First chapters of this thesis deal with socialism and its ideological propaganda and represent the importance of ideological symbols, propaganda and manipulation through the media. In connection with this the thesis represents also the political-economic situation in the textile and clothing industry and also uses the facts about the media control by the communist regime. On this basis the thesis presents an analysis of 240 issues of the Žena a móda magazine and focuses on selected ideological symbols such as socialist fashion, working clothes, relationship between the East and the West, ideological leaders and personalities, the Soviet Union as ideal, conceptualization of the "Great History" and the image of socialistic woman. The method of discourse analysis thus allowed to introduce the symbols in different historical and social contexts and also to point to their changes in time, specifically in the context of comparing their likeness in the 50s and 60s of 20th century. The content of Žena a móda magazine...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectDiscourseen_US
dc.subjectcritical discourse analysisen_US
dc.subjectideologyen_US
dc.subjectideological symbolsen_US
dc.subjectideological elementsen_US
dc.subjectsocialismen_US
dc.subjectcommunismen_US
dc.subjectmediaen_US
dc.subjectprint mediaen_US
dc.subjectwomanen_US
dc.subjectworken_US
dc.subjectfashionen_US
dc.subjectDiskurzcs_CZ
dc.subjectkritická diskurzivní analýzacs_CZ
dc.subjectideologiecs_CZ
dc.subjectideologické symbolycs_CZ
dc.subjectideologické prvkycs_CZ
dc.subjectsocialismuscs_CZ
dc.subjectkomunismuscs_CZ
dc.subjectmédiacs_CZ
dc.subjecttištěná médiacs_CZ
dc.subjectženacs_CZ
dc.subjectprácecs_CZ
dc.subjectmódacs_CZ
dc.titleŽena a móda a ideologie: pronikání diskurzu komunistické moci skrze módní časopiscs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-16
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId118983
dc.title.translatedZena a moda and ideology: The penetration of communistic power discourse through fashion magizinesen_US
dc.contributor.refereeŠmídová, Olga
dc.identifier.aleph001783829
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá pronikáním diskurzu komunistické moci skrze obsah časopisu Žena a móda v rámci padesátých a šedesátých let. A jejím cílem je poukázat na to, že se prvky komunistické ideologie dostávaly i do takových médií, jakým je například časopis o módě. První kapitoly diplomové práce tak pojednávají o socialismu a jeho ideologické propagandě a představují i význam ideologických symbolů, propagandy a manipulace skrze média. V souvislosti s tím práce představuje i politicko - ekonomickou situaci v odvětví textilního a oděvního průmyslu a využívá také faktů ohledně ovládání médií komunistickým režimem. Na tomto základu pak práce předkládá analýzu dvě stě čtyřiceti čísel časopisu Žena a móda, v níž se zaměřuje na vybrané ideologické symboly, jako jsou socialistická móda, pracovní oděv, vztah mezi východem a západem, ideologičtí vůdci a osobnosti, Sovětský svaz jako ideál, pojímání velkých dějin a obraz socialistické ženy. Metoda diskurzivní analýzy tak umožnila představit dané symboly v různých historicko - společenských kontextech a poukázat i na jejich proměňování se v čase, a to konkrétně v rámci porovnávání jejich podob v padesátých a šedesátých letech dvacátého století. Obsah časopisu Žena a móda tak významně podléhal komunistické ideologii, šířila se skrze něj oficiální...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the penetration of discourse of Communist power into the society through content of (women's) magazine Žena a móda within 50s and 60s. The aim of this thesis is to point out that the elements of communist ideology appeared also in media such as fashion magazine. First chapters of this thesis deal with socialism and its ideological propaganda and represent the importance of ideological symbols, propaganda and manipulation through the media. In connection with this the thesis represents also the political-economic situation in the textile and clothing industry and also uses the facts about the media control by the communist regime. On this basis the thesis presents an analysis of 240 issues of the Žena a móda magazine and focuses on selected ideological symbols such as socialist fashion, working clothes, relationship between the East and the West, ideological leaders and personalities, the Soviet Union as ideal, conceptualization of the "Great History" and the image of socialistic woman. The method of discourse analysis thus allowed to introduce the symbols in different historical and social contexts and also to point to their changes in time, specifically in the context of comparing their likeness in the 50s and 60s of 20th century. The content of Žena a móda magazine...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV