Jak udržet a rozvíjet vnitřní motivaci dětí na počátku školní docházky
How to keep and develop the children's inner motivation at the beginning of the school attendance
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68337Identifiers
Study Information System: 145496
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vnitřní motivace, 1. třída ZŠ, akční učitelský výzkum, waldorfská pedagogika, individuální přístupKeywords (English)
inner motivation, first class of primary school, action research, waldorf pedagogy, individual approachPráce se zaměřuje na téma udržování a rozvíjení vnitřní motivace žáků k učení v první třídě waldorfské základní školy, kde autorka působí jako třídní učitelka. Teoretická část obsahuje charakteristiku pojmu vnitřní motivace, její druhy a popisuje, jaké metody slouží k jejímu udržení. Dále popisuje specifika pojetí výuky ve waldorfské škole. V praktické části používá diplomantka metodu akční učitelský výzkum ke sledování čtyř vybraných žáků z její třídy. V průběhu jednoho školního roku průběžně stanovuje co nejvýhodnější strategie výuky tak, aby byla podpořena jejich vnitřní motivace k učení. Výsledky výzkumu prokazují, že pokud jsou žáci vnitřně motivováni, jsou aktivní a lépe spolupracují.
This thesis focuses on keeping and developing the inner motivation for learning in the first class of the primary waldorf school, where the author works as a class teacher. The theoretical part of the thesis contains the characterization of the term inner motivation, its sorts and describes which methods are helping to its keeping. Further there is a description of specific ways of teaching at waldorf school. For the practical part of the thesis author of this dissertation uses method action teacher's research. She observes four selected pupils from her class. During one school year she determines the most suitable strategies of teaching lessons so the inner motivation for learning is supported. Results of research confirm when pupils are motivated, they are active and they cooperate more.