Výuka cizích jazyků a proces přípravy učitelů cizích jazyků v období 1990-2012
The teaching of foreign languages and the process of preparation of teachers of foreign languages in the period 1990-2012
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67533Identifiers
Study Information System: 124079
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Učitel, aprobace, cizí jazyk, anglický jazyk, německý jazyk, francouzský jazyk, profesní příprava, pedagogická praxe, školská legislativa, vzdělávací politika, programy rozvoje vzděláváníKeywords (English)
Teacher, teaching qualification, foreign language, English, German, French, professional education, teaching practice, educational legislation, educational policy, educational development programsPráce je zaměřena na změny ve výuce cizích jazyků a na nové požadavky na vzdělávání a přípravu učitelů cizích jazyků po roce 1989 včetně krátkého přehledu historie výuky cizích jazyků a vývoje přípravy učitelů. Sleduje změny v oblasti cílů výuky, změny vztahů učitele a žáka, změny užívaných metod práce. Zabývá se novým přístupem k výběru a využití učebních materiálů a zařazením nových technologií do výuky. Pojednává o zavedení Společného evropského referenčního rámce jazyků a Evropského jazykového portfolia. Práce předkládá formou rozhovoru i osobní zkušenosti vyučujících cizích jazyků s výukou a s možnými cestami k dosažení požadované kvalifikace.
This work focuses on changes in teaching foreign languages and on new requirements for education and training of foreign language teachers after 1989, including a brief survey of the history of foreign language teaching and the development of teacher training. It observes changes in the area of learning objectives, changes in the teacher - pupil relationship, changes in work methods. It deals with a new approach to the selection and use of teaching materials and the inclusion of new technologies in teaching. It discusses the implementation of both the Common European Framework of Reference for Languages and the European Language Portfolio. The work presents in the form of interviews also personal experience with teaching foreign languages and possible ways to achieve the required qualification.