Volní vlastnosti a sebevýchova u studentů
Will-traits and self-education of students
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66910Identifiers
Study Information System: 123713
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kebza, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
psychologie, vůle, konace, sebekontrola, sebevýchova, volní vlastnosti, rysy osobnostiKeywords (English)
psychology, volition, will, willpower, self-control, self-education, personality traits, self-regulation, self-managementPráce se věnuje vůli, volní vlastnostem a sebevýchově u studentů. Vychází ze současného pojetí vůle jako syntetické funkce osobnosti, vývojově nejvyšší schopnosti seberegulace a omezeného kognitivního zdroje. Volní vlastnosti jsou chápany jako vnější projev vůle, sebevýchova se na však základě rešerše literatury jeví jako zastaralý termín, který byl nahrazen novými termíny a oblastmi zkoumání (e.g.: prokrastinace). Z předloženého představení různých pojetí vůle a seberegulace vyplývá podobnost mezi existujícími modely: na jedné straně stojí emocionální, pudový systém (thymos, id, horký systém), který stojí v opozici k racionálnímu systému (logos, ego, studený systém), a úspěšná seberegulace člověka stojí na schopnosti se nenechávat strhnout emocionálním, horkým systémem. Dále se práce věnuje specifikům sebevýchovy u studentů a základním proměnným, které ji ovlivňují (individuální rysy osobnosti, motivy, čas a stres, role učitele a kolektivu), a představuje jednotlivé metody sebevýchovy: sebepoznání, správné formulování cíle, předběžný závazek, implementační záměr, tvorbu zvyku, dosahování "flow". Empirická část obsahuje návrh kombinovaného výzkumného projektu, který se jednak zaměřuje na zjištění rozdílů a porovnání osobnostních rysů u různého typu studentů VŠ, a jednak na testování intervenčního...
The bachelor thesis deals with volition, will traits and self-education of students. Volition is understood as a synthetic function of personality, evolutionary highest function of self-regulation and a limited cognitive source. Will traits are considered an outer manifestation of will, self-education (especially its Czech equivalent) is considered an outdated term that is being replaced by similar topics of research such as procrastination. Several philosophical and psychological concepts of will and self-regulation are outlined. Author concieves much of them similar, suggesting emotional, impulsive system (thymos, id, hot system) is usually put opposite to a rational system (logos, ego, cool system). Succesful self-regulation is therefore based on an ability to master the emomotional, hot system. Another part of the paper deals specifically with self-education and variables that are affecting it (individual traits, motives, time and stress, role of a teacher and group). Several methods of self-education are described: self-discovery, formulation of educational goals, precommitment, implementation intention, creating of a habit, reaching flow. The paper ends with a research proposal, that would measure individual differences of students in terms of personality traits (especially self-control and...