Zobrazit minimální záznam

Will-traits and self-education of students
dc.contributor.advisorUhlář, Pavel
dc.creatorKačena, Petr
dc.date.accessioned2017-05-27T01:22:48Z
dc.date.available2017-05-27T01:22:48Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66910
dc.description.abstractPráce se věnuje vůli, volní vlastnostem a sebevýchově u studentů. Vychází ze současného pojetí vůle jako syntetické funkce osobnosti, vývojově nejvyšší schopnosti seberegulace a omezeného kognitivního zdroje. Volní vlastnosti jsou chápany jako vnější projev vůle, sebevýchova se na však základě rešerše literatury jeví jako zastaralý termín, který byl nahrazen novými termíny a oblastmi zkoumání (e.g.: prokrastinace). Z předloženého představení různých pojetí vůle a seberegulace vyplývá podobnost mezi existujícími modely: na jedné straně stojí emocionální, pudový systém (thymos, id, horký systém), který stojí v opozici k racionálnímu systému (logos, ego, studený systém), a úspěšná seberegulace člověka stojí na schopnosti se nenechávat strhnout emocionálním, horkým systémem. Dále se práce věnuje specifikům sebevýchovy u studentů a základním proměnným, které ji ovlivňují (individuální rysy osobnosti, motivy, čas a stres, role učitele a kolektivu), a představuje jednotlivé metody sebevýchovy: sebepoznání, správné formulování cíle, předběžný závazek, implementační záměr, tvorbu zvyku, dosahování "flow". Empirická část obsahuje návrh kombinovaného výzkumného projektu, který se jednak zaměřuje na zjištění rozdílů a porovnání osobnostních rysů u různého typu studentů VŠ, a jednak na testování intervenčního...cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with volition, will traits and self-education of students. Volition is understood as a synthetic function of personality, evolutionary highest function of self-regulation and a limited cognitive source. Will traits are considered an outer manifestation of will, self-education (especially its Czech equivalent) is considered an outdated term that is being replaced by similar topics of research such as procrastination. Several philosophical and psychological concepts of will and self-regulation are outlined. Author concieves much of them similar, suggesting emotional, impulsive system (thymos, id, hot system) is usually put opposite to a rational system (logos, ego, cool system). Succesful self-regulation is therefore based on an ability to master the emomotional, hot system. Another part of the paper deals specifically with self-education and variables that are affecting it (individual traits, motives, time and stress, role of a teacher and group). Several methods of self-education are described: self-discovery, formulation of educational goals, precommitment, implementation intention, creating of a habit, reaching flow. The paper ends with a research proposal, that would measure individual differences of students in terms of personality traits (especially self-control and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpsychologiecs_CZ
dc.subjectvůlecs_CZ
dc.subjectkonacecs_CZ
dc.subjectsebekontrolacs_CZ
dc.subjectsebevýchovacs_CZ
dc.subjectvolní vlastnostics_CZ
dc.subjectrysy osobnostics_CZ
dc.subjectpsychologyen_US
dc.subjectvolitionen_US
dc.subjectwillen_US
dc.subjectwillpoweren_US
dc.subjectself-controlen_US
dc.subjectself-educationen_US
dc.subjectpersonality traitsen_US
dc.subjectself-regulationen_US
dc.subjectself-managementen_US
dc.titleVolní vlastnosti a sebevýchova u studentůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-23
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId123713
dc.title.translatedWill-traits and self-education of studentsen_US
dc.contributor.refereeKebza, Vladimír
dc.identifier.aleph001785930
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se věnuje vůli, volní vlastnostem a sebevýchově u studentů. Vychází ze současného pojetí vůle jako syntetické funkce osobnosti, vývojově nejvyšší schopnosti seberegulace a omezeného kognitivního zdroje. Volní vlastnosti jsou chápany jako vnější projev vůle, sebevýchova se na však základě rešerše literatury jeví jako zastaralý termín, který byl nahrazen novými termíny a oblastmi zkoumání (e.g.: prokrastinace). Z předloženého představení různých pojetí vůle a seberegulace vyplývá podobnost mezi existujícími modely: na jedné straně stojí emocionální, pudový systém (thymos, id, horký systém), který stojí v opozici k racionálnímu systému (logos, ego, studený systém), a úspěšná seberegulace člověka stojí na schopnosti se nenechávat strhnout emocionálním, horkým systémem. Dále se práce věnuje specifikům sebevýchovy u studentů a základním proměnným, které ji ovlivňují (individuální rysy osobnosti, motivy, čas a stres, role učitele a kolektivu), a představuje jednotlivé metody sebevýchovy: sebepoznání, správné formulování cíle, předběžný závazek, implementační záměr, tvorbu zvyku, dosahování "flow". Empirická část obsahuje návrh kombinovaného výzkumného projektu, který se jednak zaměřuje na zjištění rozdílů a porovnání osobnostních rysů u různého typu studentů VŠ, a jednak na testování intervenčního...cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with volition, will traits and self-education of students. Volition is understood as a synthetic function of personality, evolutionary highest function of self-regulation and a limited cognitive source. Will traits are considered an outer manifestation of will, self-education (especially its Czech equivalent) is considered an outdated term that is being replaced by similar topics of research such as procrastination. Several philosophical and psychological concepts of will and self-regulation are outlined. Author concieves much of them similar, suggesting emotional, impulsive system (thymos, id, hot system) is usually put opposite to a rational system (logos, ego, cool system). Succesful self-regulation is therefore based on an ability to master the emomotional, hot system. Another part of the paper deals specifically with self-education and variables that are affecting it (individual traits, motives, time and stress, role of a teacher and group). Several methods of self-education are described: self-discovery, formulation of educational goals, precommitment, implementation intention, creating of a habit, reaching flow. The paper ends with a research proposal, that would measure individual differences of students in terms of personality traits (especially self-control and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990017859300106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV