Úloha ředitele školy při vzniku a šíření pedagogických inovací či alternativ
Role of the school director in the development and dissemination of educational or alternative innovations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66423Identifikátory
SIS: 148377
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lisnerová, Romana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
23. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pedagogické alternativy pedagogické inovace, úloha ředitele školyKlíčová slova (anglicky)
educational alternatives, educational innovations, role of the school directorDiplomová práce se zabývá vymezením úlohy ředitele školy při vzniku a šíření pedagogických inovací či alternativ. Přestože ředitel školy má mnoho rolí a plní mnoho různých povinností, nesmí při tom zapomínat na řízení kvality pedagogického procesu a jejího neustálého zlepšování pomocí inovací. Záměrem diplomové práce je charakterizovat nástroje, které může při šíření pedagogických inovací či alternativ využít. Konkretizovat míru jeho vlivu na tento proces a nalézt překážky, s kterými se může při jeho realizaci setkávat a navrhnout možnosti, jak je eliminovat a překonávat. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část práce vychází z dosavadního vědního poznání této problematiky a obsahuje definice potřebných teoretických pojmů, s kterými je v práci pracováno. Jsou zde také předkládány obecně známé přístupy a používané přístupy, což umožňuje čtenáři získat povědomí o zvoleném tématu. Empirická část práce pak obsahuje popis průběhu provedeného vědeckého výzkumu a takto získaných poznatků. Výzkum byl proveden mezi řediteli a pedagogy na vzorku mateřských, základních a středních škol v rámci celé České republiky. S využitím takto získaných poznatků byly následně definovány konkrétní závěry a doporučení. KLÍČOVÁ SLOVA: pedagogické alternativy pedagogické inovace, úloha ředitele školy
This thesis deals with defining the role of the school director in the development and dissemination of educational or alternative innovations. Even if the school director has many roles and perform many different duties, he may not forget the quality control of the educational process and its continuous improvement through innovations. The aim of this thesis is to describe instruments that can be used in dissemination of educational and alternatives innovations. To specify the extent of school director's influence in this process and find obstacles which may appear during implementation and propose options to eliminate and overcome. The work is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part is based on a current scientific knowledge of these issues and contains definitions of necessary theoretical terms, that are used in thesis. The thesis includes also generally known and used approaches, which allows to gain awareness of the chosen theme to the reader. The empirical part of the thesis than contains a description of the carried out scientific research and findings learned through it . The survey was carried out among school directors and teachers on some nursery and primary as well as secondary schools throughout the Czech Republic. With the use of gained informations...