Identita romských dětí v "bílých" českých rodinách
The identity of gypsy children in "white" Czech families
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/650Identifiers
Study Information System: 2262
CU Caralogue: 990009466010106986
Collections
- Kvalifikační práce [18442]
Author
Advisor
Referee
Balcar, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
19. 6. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem této práce je ukázat, jak si vytvářejí identitu tři konkrétní romské děti, které byly hned po narození odloženy v dětském domově a kterých se v jejich čtyřech letech věku ujaly dvě české "bílé" rodiny, které je dále vychovávají a starají se o ně. Základní výzkumnou otázkou tedy bylo, jakou identitu si děti konstruují v interakci se světem a zejména s významnými druhými. Můj přístup je konstruktivistický, snažila jsem se objevit strategie tvoření identity. Pracovala jsem s biografickými vyprávěními. Zároveň lze mluvit i o zúčastněném pozorování, neboť sama pocházím z jedné z těchto rodin. Mezi nejdůležitější zjištění patří fakt, že na tvorbu identity dětí mají zásadní vliv jejich náhradní rodiče a jejich postoje a názory. V jedné rodině převládá postoj o stigmatu být Romem v české rasistické společnosti. V druhé se zas mluví o tom, že lidé se mají hodnotit podle činů a ne podle "barvy pleti" a že romské dítě v české rodině to má a bude mít těžké, protože nepatří pořádně ani do jedné společnosti. Děti z první rodiny si tedy uvědomují svou příslušnost k Romům a snaží se toto své stigma strategicky zvládat. Dítě z druhé rodiny si vybírá z obou společností tak, aby mu to co nejvíce přinášelo užitek Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Tendency of this article is to show, how three factual Gypsy children which were put away to creche directly after their born and which were educated with two "white" Czech families, create their identities. Basic research question was how the children construct their identities in interaction with the world and important others. My approach to this question is constructionist. I tried to find strategies of making identities. I worked with biographical stories. Simultaneously we can also speak about participate observation because I come from one of these families. Among my most important findings is the fact that children identity is influenced by parents standings and meanings. In the first family dominates a position that it is a stigma to be Gypsy in Czech racialist society. In the second family it is spoken about it that people should be valued according to their acts and not according to their flesh-colour. Gypsy child in Czech family has very difficult position because it does not properly belong to any society. Children from the first family realise their incident to Gypsies and try to manage their stigma with strategy. Child from the second family choose among both societies to obtain the biggest advantages. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)