Zobrazit minimální záznam

The identity of gypsy children in "white" Czech families
dc.contributor.advisorŠmídová, Olga
dc.creatorMrázková, Marie
dc.date.accessioned2020-08-21T22:14:50Z
dc.date.available2020-08-21T22:14:50Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/650
dc.description.abstractCílem této práce je ukázat, jak si vytvářejí identitu tři konkrétní romské děti, které byly hned po narození odloženy v dětském domově a kterých se v jejich čtyřech letech věku ujaly dvě české "bílé" rodiny, které je dále vychovávají a starají se o ně. Základní výzkumnou otázkou tedy bylo, jakou identitu si děti konstruují v interakci se světem a zejména s významnými druhými. Můj přístup je konstruktivistický, snažila jsem se objevit strategie tvoření identity. Pracovala jsem s biografickými vyprávěními. Zároveň lze mluvit i o zúčastněném pozorování, neboť sama pocházím z jedné z těchto rodin. Mezi nejdůležitější zjištění patří fakt, že na tvorbu identity dětí mají zásadní vliv jejich náhradní rodiče a jejich postoje a názory. V jedné rodině převládá postoj o stigmatu být Romem v české rasistické společnosti. V druhé se zas mluví o tom, že lidé se mají hodnotit podle činů a ne podle "barvy pleti" a že romské dítě v české rodině to má a bude mít těžké, protože nepatří pořádně ani do jedné společnosti. Děti z první rodiny si tedy uvědomují svou příslušnost k Romům a snaží se toto své stigma strategicky zvládat. Dítě z druhé rodiny si vybírá z obou společností tak, aby mu to co nejvíce přinášelo užitek Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractTendency of this article is to show, how three factual Gypsy children which were put away to creche directly after their born and which were educated with two "white" Czech families, create their identities. Basic research question was how the children construct their identities in interaction with the world and important others. My approach to this question is constructionist. I tried to find strategies of making identities. I worked with biographical stories. Simultaneously we can also speak about participate observation because I come from one of these families. Among my most important findings is the fact that children identity is influenced by parents standings and meanings. In the first family dominates a position that it is a stigma to be Gypsy in Czech racialist society. In the second family it is spoken about it that people should be valued according to their acts and not according to their flesh-colour. Gypsy child in Czech family has very difficult position because it does not properly belong to any society. Children from the first family realise their incident to Gypsies and try to manage their stigma with strategy. Child from the second family choose among both societies to obtain the biggest advantages. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleIdentita romských dětí v "bílých" českých rodináchcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-06-19
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId2262
dc.title.translatedThe identity of gypsy children in "white" Czech familiesen_US
dc.contributor.refereeBalcar, Petr
dc.identifier.aleph000946601
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology a Social Policyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology a Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této práce je ukázat, jak si vytvářejí identitu tři konkrétní romské děti, které byly hned po narození odloženy v dětském domově a kterých se v jejich čtyřech letech věku ujaly dvě české "bílé" rodiny, které je dále vychovávají a starají se o ně. Základní výzkumnou otázkou tedy bylo, jakou identitu si děti konstruují v interakci se světem a zejména s významnými druhými. Můj přístup je konstruktivistický, snažila jsem se objevit strategie tvoření identity. Pracovala jsem s biografickými vyprávěními. Zároveň lze mluvit i o zúčastněném pozorování, neboť sama pocházím z jedné z těchto rodin. Mezi nejdůležitější zjištění patří fakt, že na tvorbu identity dětí mají zásadní vliv jejich náhradní rodiče a jejich postoje a názory. V jedné rodině převládá postoj o stigmatu být Romem v české rasistické společnosti. V druhé se zas mluví o tom, že lidé se mají hodnotit podle činů a ne podle "barvy pleti" a že romské dítě v české rodině to má a bude mít těžké, protože nepatří pořádně ani do jedné společnosti. Děti z první rodiny si tedy uvědomují svou příslušnost k Romům a snaží se toto své stigma strategicky zvládat. Dítě z druhé rodiny si vybírá z obou společností tak, aby mu to co nejvíce přinášelo užitek Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enTendency of this article is to show, how three factual Gypsy children which were put away to creche directly after their born and which were educated with two "white" Czech families, create their identities. Basic research question was how the children construct their identities in interaction with the world and important others. My approach to this question is constructionist. I tried to find strategies of making identities. I worked with biographical stories. Simultaneously we can also speak about participate observation because I come from one of these families. Among my most important findings is the fact that children identity is influenced by parents standings and meanings. In the first family dominates a position that it is a stigma to be Gypsy in Czech racialist society. In the second family it is spoken about it that people should be valued according to their acts and not according to their flesh-colour. Gypsy child in Czech family has very difficult position because it does not properly belong to any society. Children from the first family realise their incident to Gypsies and try to manage their stigma with strategy. Child from the second family choose among both societies to obtain the biggest advantages. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990009466010106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV