dc.contributor.advisor | Klímová, Helena | |
dc.creator | Laburdová, Jiřina | |
dc.date.accessioned | 2017-05-26T17:17:10Z | |
dc.date.available | 2017-05-26T17:17:10Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/64379 | |
dc.description.abstract | Česká republika (ČR) a Skotsko se umisťují na srovnatelných pozicích v mezinárodních srovnávacích testech. Vzdělávací systémy těchto zemí jsou ale velmi rozdílné. Tato práce se zaměřuje se na tři hlavní oblasti: 1) skotské vzdělávání z hlediska vyučovacích metod, propojení s praxí a uplatnění absolventů 2) studium chemie a učitelství chemie na univerzitě 3) výuku chemie ve vyšších ročnících střední školy, konkrétně na učební plány, státní závěrečné zkoušky a jejich proměnu v rámci nového kurikula Curriculum for Excellence. Bylo využito komparace učebních plánů, závěrečných zkoušek, výročních zpráv OECD, vládních publikací a také vlastních poznatků ze dvou dlouhodobých zahraničních pobytů - studijního pobytu na univerzitě ve Skotsku a pracovního pobytu na střední škole v Anglii. Byla provedena analýza skotské písemné státní maturity z chemie Higher a její testování na studentech českých středních škol a hodnocení této zkoušky studenty učitelství chemie a učiteli chemie. Výsledky ukazují, že čeští studenti jsou vzděláváni v jiných oblastech než skotští a jsou zvyklí na jiný způsob testování, který vyžaduje více znalostí a méně kritického myšlení. Výuka chemie ve Skotsku klade větší důraz na propojení témat s reálným životem a na zařazování nejnovějších vědeckých poznatků. V rámci práce byly proto zanalyzovány... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The Czech Republic and Scotland rank similarly in international pupil's performance tests. However, education systems of these countries differ greatly. This research has three main focus areas: 1) general aspects of Scottish education including teaching methods, school and real life connections in teaching, and school leaver's destinations 2) studying Chemistry and teaching at university 3) Chemistry in the senior phase of secondary education and the change of topics and exam paper brought in with the new Curriculum for Excellence. Comparative analysis of syllabi, exam papers, government publications and OECD reports was used and personal experience from an exchange study programme at a Scottish university and a work placement at a secondary school in England were utilized. The Higher exam paper was translated and Czech secondary students sat the test Furthermore, teacher trainees and Chemistry teachers were asked to evaluate the test. Results show that Czech students are taught different things and are accustomed to different ways of being tested, ones that are more focused on knowledge and less on critical thinking. Chemistry education in Scotland is more focused on school and real life connections and newest scientific discoveries. Therefore, Chemistry support notes for the senior phase were analyzed... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Skotsko | cs_CZ |
dc.subject | Česká republika | cs_CZ |
dc.subject | Spojené království | cs_CZ |
dc.subject | srovnávací pedagogika | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávací systém | cs_CZ |
dc.subject | chemické vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | výuka chemie | cs_CZ |
dc.subject | národní kvalifikace | cs_CZ |
dc.subject | učební plán | cs_CZ |
dc.subject | National 5 | cs_CZ |
dc.subject | Higher | cs_CZ |
dc.subject | Advanced Higher | cs_CZ |
dc.subject | Curriculum for Excellence | cs_CZ |
dc.subject | rámcový vzdělávací program | cs_CZ |
dc.subject | RVP | cs_CZ |
dc.subject | státní maturita | cs_CZ |
dc.subject | univerzitní vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání učitelů | cs_CZ |
dc.subject | Professional Graduate Diploma in Education | cs_CZ |
dc.subject | PGDE | cs_CZ |
dc.subject | Professional Graduate Certificate in Educaition | cs_CZ |
dc.subject | PGCE | cs_CZ |
dc.subject | Scotland | en_US |
dc.subject | Czech Republic | en_US |
dc.subject | United Kingdom | en_US |
dc.subject | comparative education | en_US |
dc.subject | education system | en_US |
dc.subject | Chemistry education | en_US |
dc.subject | Chemistry teaching | en_US |
dc.subject | National Qualifications | en_US |
dc.subject | Course Support Notes | en_US |
dc.subject | National 5 | en_US |
dc.subject | Higher | en_US |
dc.subject | Advancer Higher | en_US |
dc.subject | Curriculum for Excellence | en_US |
dc.subject | RVP | en_US |
dc.subject | national leaving exam | en_US |
dc.subject | university education | en_US |
dc.subject | teaching qualifications | en_US |
dc.subject | PGDE | en_US |
dc.subject | Professional Graduate Certificate in Education | en_US |
dc.subject | PGCE | en_US |
dc.title | Chemické vzdělávání ve Skotsku - výuka chemie na středních školách a vzdělávání učitelů chemie | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-06-01 | |
dc.description.department | Department of teaching and Didactics of Chemistry | en_US |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.identifier.repId | 131155 | |
dc.title.translated | Chemical Education in Scotland - teaching of chemistry at high schools and chemistry teachers education | en_US |
dc.contributor.referee | Teplý, Pavel | |
dc.identifier.aleph | 002003749 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Chemistry for Secondary Schools - Training Teachers of Mathematics at Higher Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Chemie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Chemistry | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of teaching and Didactics of Chemistry | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Chemistry for Secondary Schools - Training Teachers of Mathematics at Higher Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Chemie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Chemistry | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Česká republika (ČR) a Skotsko se umisťují na srovnatelných pozicích v mezinárodních srovnávacích testech. Vzdělávací systémy těchto zemí jsou ale velmi rozdílné. Tato práce se zaměřuje se na tři hlavní oblasti: 1) skotské vzdělávání z hlediska vyučovacích metod, propojení s praxí a uplatnění absolventů 2) studium chemie a učitelství chemie na univerzitě 3) výuku chemie ve vyšších ročnících střední školy, konkrétně na učební plány, státní závěrečné zkoušky a jejich proměnu v rámci nového kurikula Curriculum for Excellence. Bylo využito komparace učebních plánů, závěrečných zkoušek, výročních zpráv OECD, vládních publikací a také vlastních poznatků ze dvou dlouhodobých zahraničních pobytů - studijního pobytu na univerzitě ve Skotsku a pracovního pobytu na střední škole v Anglii. Byla provedena analýza skotské písemné státní maturity z chemie Higher a její testování na studentech českých středních škol a hodnocení této zkoušky studenty učitelství chemie a učiteli chemie. Výsledky ukazují, že čeští studenti jsou vzděláváni v jiných oblastech než skotští a jsou zvyklí na jiný způsob testování, který vyžaduje více znalostí a méně kritického myšlení. Výuka chemie ve Skotsku klade větší důraz na propojení témat s reálným životem a na zařazování nejnovějších vědeckých poznatků. V rámci práce byly proto zanalyzovány... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Czech Republic and Scotland rank similarly in international pupil's performance tests. However, education systems of these countries differ greatly. This research has three main focus areas: 1) general aspects of Scottish education including teaching methods, school and real life connections in teaching, and school leaver's destinations 2) studying Chemistry and teaching at university 3) Chemistry in the senior phase of secondary education and the change of topics and exam paper brought in with the new Curriculum for Excellence. Comparative analysis of syllabi, exam papers, government publications and OECD reports was used and personal experience from an exchange study programme at a Scottish university and a work placement at a secondary school in England were utilized. The Higher exam paper was translated and Czech secondary students sat the test Furthermore, teacher trainees and Chemistry teachers were asked to evaluate the test. Results show that Czech students are taught different things and are accustomed to different ways of being tested, ones that are more focused on knowledge and less on critical thinking. Chemistry education in Scotland is more focused on school and real life connections and newest scientific discoveries. Therefore, Chemistry support notes for the senior phase were analyzed... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020037490106986 | |