Mototechna: případová studie problematiky (ne)dostatku
Mototechna: the issue of (in)sufficiency - a case study
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63926Identifikátory
SIS: 148427
Kolekce
- Kvalifikační práce [6379]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Franc, Martin
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Orální historie - soudobých dějin
Datum obhajoby
17. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem práce je zachytit složitost a komplexitu problematiky nedostatku v oblasti automobilů a náhradních dílů v letech 1948 - 1989 v Československu, s důrazem na 70. a 80. léta (tedy periodu "normalizace"), která představují ve všech ohledech primárně zkoumané období. "Rámcem" pro tuto studii se stal podnik Mototechna - v inkriminových letech téměř monopolní prodejce motorových vozidel a náhradních dílů, jehož historie a struktura je v práci detailně představena. Stěžejní náplní práce je rovněž deskripce vývoje automobilismu a systému prodeje automobilů od prvních poválečných let do roku 1989, s mírným přesahem do 90. let. Součástí studie jsou i kapitoly věnované specifickým problémům, které s tématem práce bezprostředně souvisí - šedé ekonomice a vnímání automobilu jakožto "předmětu" z hlediska tehdejší společnosti. Zdrojem poznání se stala orálněhistorická interview se sedmi bývalými podnikovými zaměstnanci a třemi "zákazníky" Mototechny (tedy tehdejšími majiteli automobilů z řad veřejenosti), rovněž pak soudobé písemné materiály a současná dostupná literatura. Klíčová slova Mototechna, motorismus, automobil, náhradní díly, nedostatek, normalizace, pořadník, záznam, šedá ekonomika, protislužby, orální historie.
The main objective of this thesis is to capture the complexity of the issue of insufficiency of automobiles and their spare parts in Czechoslovakia between years 1948 - 1989, with emphasis on the period of so called normalization (70s and 80s). "Framework" of this study is constituted by national company Mototechna - in that time almost monopoly seller of automobiles and spare parts, whose history and structure is an important part of this study and is therefore depicted in detail. Description of the development of motoring and car sales systems from the very first years following after the Second World War with a slight overlap to the 90s is also a pivotal content of this thesis. Chapters dedicated to grey economy and perception of automobile as an "object" from the "people's point of view" (in the researched period) are also constituent parts of this study, as they relate to the main topic very closely. Presented study is a result of research, which utilized method of oral history as well as contemporary written materials and present-day available literature. Oral history interviews were conducted with seven former Mototechna employees and three Mototechna "customers" - owners of automobile from the public. Key words Mototechna, motoring, automobile, spare parts (aftermarket), insufficiency,...