Analýza dostupnosti ICT na VOŠ
Analysis of ICT accessibility at tertiary professional schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63577Identifiers
Study Information System: 148267
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Informační a komunikační technologie, vyšší odborné školy, internet, intranet, webové stránky škol, sociální sítě, E-learning, české školstvíKeywords (English)
Information communication technology, tertiary professional schools, Internet, intranet, school websites, social networks, e-learning, czech educationZávěrečná bakalářská práce se zabývá dostupností informačních a komunikačních technologií ve vzdělávacím procesu na vyšších odborných školách s cílem analyzovat přístup vyšších odborných škol k moderním technologickým prostředkům a službám. V teoretické části předkládá poznatky o technologiích, jejichž dostupnost a efektivní využívání může podpořit výuku a školám pomoci při řízení pedagogického procesu. Praktická část sleduje prostřednictvím dotazníkového šetření mezi školami a studenty dostupnost konkrétních technologií. Součástí je také průzkum aplikací a služeb, které vyšší odborné školy nabízejí prostřednictvím webového prostoru. Na základě analýzy dostupnosti bakalářská práce přináší doporučení a návrhy využití ICT pro podporu vzdělávání a řízení pedagogického procesu. KLÍČOVÁ SLOVA: Informační a komunikační technologie, vyšší odborné školy, internet, intranet, webové stránky škol, sociální sítě, E-learning, české školství
The final bachelor's thesis studies the accessibility of information and communication technologies (ICT) in the educational process at tertiary professional schools (ISCED 5B) in order to analyze their approach to modern technological resources and services. The theoretical part presents findings on how technology, accessibility and effective use of ICT can support teaching and help schools in the management of the educational process. The practical part presents a questionnaire survey of the accessibility of specific technologies. Questionnaire survey was carried out among school directors and students. Other part of survey deals with applications and services that tertiary professional schools offer on their web pages. Based on the analysis of the accessibility this bachelor's thesis makes recommendations and suggestions for the support of ICT use in the learning and teaching process management. KEYWORDS: Information communication technology, tertiary professional schools, Internet, intranet, school websites, social networks, e-learning, czech education