Nekrophilie als Liebe zur Zukunft: (De-)Konstruktionen der Geschichte in ausgewählten Dramen von Heiner Müller
Necrophilia as a love to the future: (De-)construction of the history in selected dramas of Heiner Müller
Nekrofilie jako láska k budoucnosti: (De-)konstrukce dějin ve vybraný dramatech Heinera Müllera
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62940Identifiers
Study Information System: 136195
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Zbytovský, Štěpán
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Language and Literature
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, LehrstückKeywords (English)
GDR literature, historical drama, postdramatic theatre, history, memory, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, LehrstückKlíčová slova: literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück Abstrakt: Tato diplomová práce je věnována analýze zobrazení německých dějin a jejich vztahů k socialistické realitě NDR ve vybraných divadelních hrách Heinera Müllera (1929- 1995). Východiskem rozboru je autorův vztah k různým literárně-divadelním žánrům jako: historické drama, Lehrstück a postdramatické divadlo. Filozofické pozadí analýzy tvoří IX. teze díla Waltera Benjamina O pojetí dějin, věnována kresbě Paula Klee Angelus Novus. Jádro práce tvoří rozbor a interpretace šesti dramatických fragmentů z různých období autorovy tvorby: Berlín: smrt Germánie, Germania 3 Gespenster am Toten Mann, Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei, Die Schlacht, Der Horatier a Hamlet- stroj. Vedlejším předmětem zkoumání je otázka, jakými dramatickými prostředky Heiner Müller odráží německé dějiny ve vztahu k NDR.
Keywords: GDR literature, historical drama, postdramatic theatre, history, memory, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück Abstract: The aim of this thesis is to analyse the representation of the German history and its relation with the reality of the GDR in selected dramas by Heiner Müller (1929-1995): Germania Death in Berlin, Germania 3 Ghosts at Dead Man, Life of Gundling Frederick of Prussia Lessing's Dream Sleep Scream, The Battle, The Horatian and The Hamletmachine. The main focus of interest is also the approach of the playwright to selected literary and theatrical genres as historical drama, Lehrstück and postdramatic theatre. The philosophical background of the analysis is based mainly on Walter Benjamin's essay On the Concept of History and his description of the painting Angelus Novus by Paul Klee. Furthermore, the thesis examines the methods of dramatization in Heiner Müller's plays.