Kyberšikana a její prevence v Královehradecké kraji z pohledu základní školy
Cyberbullying and its prevention in Královehradecký region in the view of primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62652Identifiers
Study Information System: 150794
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
šikana, kyberšikana, oběť, pachatel, informační a komunikační technologie, internet, prevenceKeywords (English)
bullying, cyberbullying, victim, offender, information and communication technologies, internet, preventionDiplomová práce se zabývá kyberšikanou a informovaností učitelů o tomto sociálně patologickém jevu. Teoretická část charakterizuje pojem kyberšikana, vymezuje formy kyberšikany a popisuje dopady pro oběť kyberšikany. Práce se věnuje prevenci kyberšikany na základní škole a vymezuje, jak se na prevenci podílejí rodiče dětí a jak pedagogové. Práce popisuje projekty, které vznikly pro bezpečnější užívání internetu. Cílem diplomové práce je analýza tématu kyberšikany a její prevence z pohledu pedagogů na vybraných základních školách. Druhým cílem je zjistit, jaké povědomí mají učitelé o sledovaném jevu a jakým způsobem nahlížejí na jeho prevenci. V rámci empirické části je realizován kvalitativní výzkum, který je založen na provedení rozhovorů s pedagogy. Obsah rozhovorů vychází z obsahové analýzy témat v teoretické části práce.
This thesis deals with cyber bullying and teachers awareness about this socio-pathological phenomenon. The theoretical part describes the concept and forms of cyber bullying, defines and describes the consequences for the cyber bullying victim. The work is dedicated to the elementary school cyber bullying prevention and defines how parents and teachers are involved with. This work describes some projects focused on safer use of the Internet. The aim of this thesis is to analyse the topic of cyber bullying and its prevention from the perspective of educators in selected primary schools. The second objective is to determine what do teachers know about the observed phenomenon and how do they perceive its prevention. Qualitative research in empirical part of the work is based on interviews with teachers. Interviews are conducted with regard to the topics content analysis in the theoretical part of the work.