Porovnání jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku a jejich vzájemné prolínání
Comparison of different language levels at preschool age and their mutual penetration
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62281Identifiers
Study Information System: 131728
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jazykové roviny, předškolní věk, komunikace, narušená komunikační schopnost, logopedická intervenceKeywords (English)
Language levels, preschool age, communication, communication disorder, logopedic interventionBakalářská práce si klade za cíl analyzovat rozvoj jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá psychomotorickým vývojem, komunikací, narušenou komunikační schopností a rozvojem komunikativních dovedností u dětí v průběhu předškolního vzdělávání. Popisuje možnosti ovlivňování vývoje řeči v tomto období a zajištění logopedické intervence. Empirická část bakalářské práce se zabývá porovnáním rozdílů v úrovni jednotlivých jazykových rovin u dětí ve věku 4 - 5 let a následně u dětí ve věku 5 - 6 (7) let před nástupem do školy. Na základě pozorování a výzkumného šetření vzorku 10 dětí v běžné mateřské škole v období jednoho roku popisuje nejčastější nedostatky v dílčích oblastech jednotlivých jazykových rovin. Podle výsledků tohoto šetření předkládá několik doporučení pro pedagogickou praxi.
The main aim of this Bachelor's thesis is to analyse the development of particular language levels in preschool children. The theoretical part deals with the psychomotor development, communication, impaired communication ability and development of communication skills in children during preschool education. It describes the possibilities of influencing the speech development in this stage and providing logopedic intervention. The empiric part of the Bachelor's thesis deals with comparing differences in grades of particular language levels in children at the age of 4 - 5 years and subsequently at the age of 5 - 6 (7) years before their entrance to school. On the basis of comparison and research investigation of a sample of 10 children in an ordinary kindergarten during a year period, it describes the most common deficiencies in partial areas of the particular language levels. According to the results of this investigation it brings in a few suggestions for pedagogical practice.