Show simple item record

Comparison of different language levels at preschool age and their mutual penetration
dc.contributor.advisorKlenková, Jiřina
dc.creatorJakubcová, Kamila
dc.date.accessioned2017-05-26T10:48:33Z
dc.date.available2017-05-26T10:48:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/62281
dc.description.abstractBakalářská práce si klade za cíl analyzovat rozvoj jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá psychomotorickým vývojem, komunikací, narušenou komunikační schopností a rozvojem komunikativních dovedností u dětí v průběhu předškolního vzdělávání. Popisuje možnosti ovlivňování vývoje řeči v tomto období a zajištění logopedické intervence. Empirická část bakalářské práce se zabývá porovnáním rozdílů v úrovni jednotlivých jazykových rovin u dětí ve věku 4 - 5 let a následně u dětí ve věku 5 - 6 (7) let před nástupem do školy. Na základě pozorování a výzkumného šetření vzorku 10 dětí v běžné mateřské škole v období jednoho roku popisuje nejčastější nedostatky v dílčích oblastech jednotlivých jazykových rovin. Podle výsledků tohoto šetření předkládá několik doporučení pro pedagogickou praxi.cs_CZ
dc.description.abstractThe main aim of this Bachelor's thesis is to analyse the development of particular language levels in preschool children. The theoretical part deals with the psychomotor development, communication, impaired communication ability and development of communication skills in children during preschool education. It describes the possibilities of influencing the speech development in this stage and providing logopedic intervention. The empiric part of the Bachelor's thesis deals with comparing differences in grades of particular language levels in children at the age of 4 - 5 years and subsequently at the age of 5 - 6 (7) years before their entrance to school. On the basis of comparison and research investigation of a sample of 10 children in an ordinary kindergarten during a year period, it describes the most common deficiencies in partial areas of the particular language levels. According to the results of this investigation it brings in a few suggestions for pedagogical practice.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectJazykové rovinycs_CZ
dc.subjectpředškolní věkcs_CZ
dc.subjectkomunikacecs_CZ
dc.subjectnarušená komunikační schopnostcs_CZ
dc.subjectlogopedická intervencecs_CZ
dc.subjectLanguage levelsen_US
dc.subjectpreschool ageen_US
dc.subjectcommunicationen_US
dc.subjectcommunication disorderen_US
dc.subjectlogopedic interventionen_US
dc.titlePorovnání jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku a jejich vzájemné prolínánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-05-30
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId131728
dc.title.translatedComparison of different language levels at preschool age and their mutual penetrationen_US
dc.contributor.refereeDurdilová, Lucie
dc.identifier.aleph001779549
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Pedagogyen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Pedagogyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Pedagogyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Pedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce si klade za cíl analyzovat rozvoj jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá psychomotorickým vývojem, komunikací, narušenou komunikační schopností a rozvojem komunikativních dovedností u dětí v průběhu předškolního vzdělávání. Popisuje možnosti ovlivňování vývoje řeči v tomto období a zajištění logopedické intervence. Empirická část bakalářské práce se zabývá porovnáním rozdílů v úrovni jednotlivých jazykových rovin u dětí ve věku 4 - 5 let a následně u dětí ve věku 5 - 6 (7) let před nástupem do školy. Na základě pozorování a výzkumného šetření vzorku 10 dětí v běžné mateřské škole v období jednoho roku popisuje nejčastější nedostatky v dílčích oblastech jednotlivých jazykových rovin. Podle výsledků tohoto šetření předkládá několik doporučení pro pedagogickou praxi.cs_CZ
uk.abstract.enThe main aim of this Bachelor's thesis is to analyse the development of particular language levels in preschool children. The theoretical part deals with the psychomotor development, communication, impaired communication ability and development of communication skills in children during preschool education. It describes the possibilities of influencing the speech development in this stage and providing logopedic intervention. The empiric part of the Bachelor's thesis deals with comparing differences in grades of particular language levels in children at the age of 4 - 5 years and subsequently at the age of 5 - 6 (7) years before their entrance to school. On the basis of comparison and research investigation of a sample of 10 children in an ordinary kindergarten during a year period, it describes the most common deficiencies in partial areas of the particular language levels. According to the results of this investigation it brings in a few suggestions for pedagogical practice.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV