Marketingová komunikace v performativním umění
Marketing communication in performing arts
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61186Identifiers
Study Information System: 131539
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Váša, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
14. 2. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Sémiotika, marketing, marketing kultury, komunikace, verbální a vizuální komunikace, obraz a textKeywords (English)
Semiotics, marketing, marketing of culture, communication, verbal and visual communication, picture and textDiplomová práce se zaměřuje na marketingovou komunikaci v performativním umění. Konkrétně na plakátovou reklamu Divadla na Vinohradech. Marketing v umění je specifický tím, že se musí přizpůsobit uměleckým cílům. Úlohou marketingu tedy není přizpůsobit produkt požadavkům trhu, ale přitáhnout publikum k aktuální nabídce. Produkt se nejdříve vyrobí a až poté se umístí na trh. V marketingové komunikaci je tedy možné vycházet z produktu samotného. V souvislosti s tím jsem se snažila odhalit jaké prvky, a to jak ty explicitně zobrazené, tak i skryté, využívají plakáty na divadelní inscenace a zda reklamní plakáty vycházejí ze specifik, které mají produkty v oblasti kultury a umění. Jako nástroj jsem si zvolila sémiotickou analýzu, při které jsem zkoumala obraz, text a vztah obrazu a textu. Klíčová slova Sémiotika, marketing, marketing kultury, komunikace, verbální a vizuální komunikace, obraz a text.
The diploma thesis focuses on marketing communications in performing arts. In particular, it concentrates on poster advertising of the Divadlo na Vinohradech. Marketing in art is specific because it must adapt to the artistic goals. Thus, the role of marketing is not to conform to demands of the market but to attract audience to the current offer. The product is firstly made and only then placed on the market. It is possible to base the marketing communication channels on the product itself. In connection with the above mentioned, I tried to reveal what elements - either those which are explicitly shown or the hidden ones - are used on posters for theatre performances. Moreover, I tried to find out whether the posters included traits which are specific for the field of culture and arts. As a tool the semiotic analysis was chosen to examine individual pictures and texts as well as their mutual relationships. Keywords Semiotics, marketing, marketing of culture, communication, verbal and visual communication, picture and text.