Psychohygiena a relaxační metody v práci učitelů a žáků
Psychohygiene and Relaxing Methods at Teachers and Pupils (students) Work
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58123Identifiers
Study Information System: 94226
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
psychohygiena, relaxace, stres, úzkost, obavy, relaxační metody (progresivní a imaginativní), muzikoterapieKeywords (English)
psycho (mental) hygiene, relaxation, stress, anxiety, worries, relaxation methods (progressive and imaginative), Music TherapyMá bakalářská práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části se zabývám stresem, stresovými reakcemi a všemi atributy s tím spojenými (projevy stresu po stránce fyzické, emoční atd.) obecně v životě člověka, dále pak v životě učitele a žáka. Dále pak v této části představuji různé relaxační metody a techniky využitelné právě v zátěžových situacích různého typu. Hlavním cílem druhé části mé práce, tj. praktické části bylo zjistit, zda by učitelé a žáci na středních odborných školách uvítali zavedení relaxačních chvilek v době trvání 5-10 minut do výuky, dále zda by učitelé uvítali malý metodický zásobník relaxačních chvilek, či zda by byli ochotni absolvovat muzikoterapeutický kurz či výcvik. Na získání odpovědí na tyto otázky jsem použila mnou vytvořené dotazníky. Dotazníky byly určeny pro učitele středních odborných škol a žáky působící ve 4. ročníku střední odborné školy. Výsledky ukázaly pozitivní přístup k relaxačním technikám ve výuce, jak ze strany učitelů, tak žáků. V práci jsem také uvedla svůj návrh na metodický zásobník krátkých relaxačních chvilek. KLÍČOVÁ SLOVA: psychohygiena, relaxace, stres, úzkost, obavy, relaxační metody (progresivní a imaginativní), muzikoterapie
My bachelor's work consists of two parts. In theoretical part I have occupied with stress, stress reaction and all combined attributes (the stress displays on the physical part, the emotional etc.) in person's life in general, then in teacher's and pupil's life. In this part I have also introduced various relaxation methods and techniques which are used precisely in the various kinds of stressful situations. The main goal of my second part of my bachelor's work, i.e. the practical part, was to find out if the teachers and pupils at the secondary schools or colleges welcomed the introduction of the relaxation moments (duration is 5 - 10 minutes) into lessons, then if the teachers welcomed a little methodical packet of the relaxation moments or if they were willing to complete a Music Therapy course or education. I have used a questionnaire made by myself to get the answers about these questions. The questionnaires were determined for secondary schools'(colleges') teachers and the pupils who are acting in the fourth year at the seconadry school (at the college). The results were shown the positive attitude to the relaxation techniques in lessons both by teachers and by pupils. In my bachelor's work I have also stated my proposal for the little methodological packet of short relaxation moments. KEY...