Mezinárodně právní ochrana bezpečnosti civilního letectví
International legal protection of the safety of civil aviation
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57982Identifikátory
SIS: 67271
Kolekce
- Kvalifikační práce [14117]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Balaš, Vladimír
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra mezinárodního práva
Datum obhajoby
30. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
bezpečnost civilního letectví, letecký terorismus, lidská právaKlíčová slova (anglicky)
safety, security, air terrorism, human rightsMezinárodněprávní ochrana bezpečnosti civilního letectví. Tato práce vychází z myšlenky, že povinnost států chránit civilní letectví před protiprávními činy, zejména teroristickými útoky, má své meze. Omezení vyplývají z toho, že státy jsou nejen subjekty mezinárodních smluv, které chrání civilní letectví, ale i mezinárodních smluv, které chrání jednotlivce a jejich lidská práva. Oba druhy závazků by státy měly dodržovat. V dnešní době bohužel dochází k tomu, že státy nerespektují závazky a principy zakotvené v mezinárodních úmluvách o lidských právech a pod záminkou boje proti terorismu do lidských práv velmi citelně zasahují. Tyto zásahy se nejmarkantněji projevují ve vztahu k právu na zachování lidské důstojnosti, právu na respektování soukromého života a právu na ochranu osobních údajů, zasažena jsou ale i práva jiná, například právo na svobodu pohybu nebo ochranu zdraví. V mé práci se snažím analyzovat dopad některých takových opatření na lidská práva a poukázat na rozpory s požadavky, které jsou stanoveny pro limitování těchto práv. Vycházím zejména z ustanovení Mezinárodního paktu o občanských a politických právech a Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. V závěru práce se zabývám otázkou, zda je možné, a popřípadě za jakých okolností zasáhnou do kogentními normami mezinárodního...
International Protection of Civil Aviation Safety. This analysis is based on the idea that the obligation of states to protect civil aviation against acts of unlawful interference, especially terrorist attacks, has certain limits. These limits find its source in international treaties. States are not only subjects of treaties, which protect civil aviation, but also subjects of treaties, which protect individuals and there human rights. Both kind of obligation should be respected. These days we can see, that states do not respect obligations and principles set by international human rights treaties and justify their invasive interference with human rights by stating that they are fighting against terrorism. Its mostly visible by interference with the human dignity, right to privacy, data protection. But there are also other right which can be affected - for example right to free movement or health protection. In my paper I try to analyse impacts of some measures adopted by states on human rightst and show that they sometimes do not respect requirements, which are set for limitations of these rights. The most important documents I am working with are the International Covenant on Civil and Political Rights and the European Treaty on Human Rights. At the end of my paper I m concerning with a question, if it is...