Přidaná hodnota ve vzdělávání a její zjišťování u žáků se SPU
Determination of value added in education for children with specific learning disabilities
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57873Identifiers
Study Information System: 113886
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Lisnerová, Romana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
evaluace, přidaná hodnota ve vzdělávání, specifické poruchy učení, školy podporující zdravíKeywords (English)
evaluation, added value in education, specific learning disabilities, health promoting schoolsNÁZEV: Přidaná hodnota ve vzdělávání a její zjišťování u žáků se SPU AUTOR: Alice Běhounková KATEDRA (ÚSTAV) Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jan Voda, Ph.D ABSTRAKT: Práce je zaměřena na zjišťování efektivity vzdělávání u žáků se specifickými poruchami učení za použití metody přidané hodnoty. Vznikala na základě studia teoretických zdrojů, výzkumu provedeného mezi vedoucími pracovníky základních škol zařazených do sítě Škol podporujících zdraví a konzultace s pedagogy Soukromé základní školy Integrál pro žáky se SPU, s. r. o. Teoretická část obsahuje stručný přehled historie evaluace vzdělávacího procesu v České republice a měření výsledků vzdělávání obecně. Definuje přidanou hodnotu s ohledem na školské i neškolské vlivy, na kognitivní i nekognitivní charakteristiky vzdělávání. Popisuje zkušenosti s měřením přidané hodnoty v zahraničí i v našem státě a v závěru se zabývá využitím výsledků přidané hodnoty. Praktická část analyzuje stav při porovnávání výsledků žáků na výše uvedených školách a mapuje jejich výběr evaluačních metod. Zároveň uvádí, za jakých podmínek je možné u žáků se SPU dosáhnout pozitivní bilance přidané hodnoty. Nedílnou součástí je i koncept zjišťování přidané hodnoty na SoZŠ Integrál pro žáky se SPU, s. r. o. Poznatky zpracované v práci by měly sloužit jako příklady...
TITLE: Determination of value added in education for childern with specific learning disabilities AUTHOR: Alice Běhounková DEPARTMENT: Center of Educational Management SUPERVISOR: PhDr. Jan Voda, Ph.D ABSTRACT: This thesis focuses on how to determine the efficiency of tuition of pupils with specific learning disabilities using the value-added method. It was put together based on a review of the available theoretical sources, research done among the executive staff of elementary schools partaking in the Health Promoting Schools network, and discussions with teachers at Integrál, a private elementary school (Soukromá základní škola Integrál pro žáky se SPU, s.r.o.). The theoretical part provides a brief historical overview of the evaluation of educational processes in the Czech Republic, and of the quantification of results in education in general. It defines added value with a view to both influences attributable to the school and extramural influences, and to both cognitive and non-cognitive educational characteristics. It describes the experiences with measuring added value that have been made abroad and in this country, and in a final section addresses how to capitalize on the results of added value. The practical part analyzes the current state of comparing the results of pupils enrolled in the...