Vliv zrakového postižení rodičů na socializaci intaktního dítěte
Impact of parent's visual impairment on socialisation of intact child
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57408Identifikátory
SIS: 110054
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Počtová, Lenka
Oponent práce
Komárková, Tereza
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
intaktní dítě, rodičovství, zrakové postižení, socializace, výchovaKlíčová slova (anglicky)
intact child, parenthood, visual impairment, socialization, upbringingDiplomová práce sleduje sociální vývoj intaktního dítěte vychovávaného rodiči se zrakovým postižením. Konkrétně se zaměřuje na vývoj komunikační kompetence u tohoto dítěte. Výchova dítěte rodiči se zrakovým postižením představuje určitá specifika, která se odráží na vývoji komunikační kompetence dítěte. U osob se zrakovým postižením se můžeme setkat s neadekvátními mimickými výrazy nebo s absencí gest. Dítě užívá komunikace podle vzoru svých rodičů. Postupem času se ale jeho komunikační projevy stále více přibližují ostatní společnosti. Velkou roli v tomto procesu hraje setkávání s intaktními lidmi, kteří poskytují odlišnou neverbální zpětnou vazbu. Na druhé straně rodiče se zrakovým postižením podněcují své děti k verbální komunikaci a ta se u nich může vyvíjet velmi kvalitně ve srovnání s jejich vrstevníky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This master thesis pursues social developement of intact child raised by the parents with visual impairment. It is specifically aimed at the development communication skills of this child. Childhood education by the parents with visual impairment presents certain specifics, which are manifested on the development of the komunikacni competence of the child. By the persons with visual impairment it is common to encounter enadequate mimic expresion and the absence of gestures. Child adopts the communication according to the model of her parents. But over time, its communication expressions become more and more related to the surrounding society. Considerable role in this process represent the encounters with intact persons, which deliver different non-verbal feedback. On the other side parents with visual impairment stimulate their children to the verbal communication and this verbal communication can become significantly more developed than that of their peers. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)