Místopisné pojmy na různých stupních škol
Topographical concepts at different levels of education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55801Identifikátory
SIS: 82375
Kolekce
- Kvalifikační práce [18907]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hátle, Jan
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
30. 5. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Místopisné pojmy na různých stupních škol Klíčová slova: místopisné pojmy, výuka místopisných pojmů, regionální geografie, mentální mapy žáků, kvantitativní výzkum - dotazníkové šetření, kvalitativní výzkum -strukturované rozhovory. Cílem této práce je porovnat znalosti místopisných pojmů žáků na různých stupních škol, konkrétně jde o základní školy a nižší a vyšší stupně gymnázií v Karlovarském kraji. První část práce je věnována krátkému exkurzu do historie regionální geografie jako vědy. Následuje rozsáhlá kapitola zabývající se obecně pojmy, dále pak místopisnými pojmy, jejich výběrem a uplatněním při výuce. V praktické části diplomové práce byl použit jak kvantitativní výzkum, tj. dotazníkové šetření mezi žáky jednotlivých škol, tak i kvalitativní výzkum formou strukturovaných rozhovorů, který byl zaměřen na učitele zeměpisu a budoucí učitele s aprobací zeměpis. Výsledkem kvantitativního výzkumu je soubor šesti agregovaných mentálních map žáků z jednotlivých stupňů škol. V závěru práce jsou zhodnoceny výsledky z dotazníkového šetření a porovnány s názory jednotlivých učitelů zeměpisu.
Topographical concepts at different levels of education Keywords: topographical concepts, teaching topographical concepts, regional geography, mental maps of pupils, quantitative research - survey, qualitative research - structured interviews. The aim of this diploma thesis is a comparison of pupils' knowledge of topographical concepts at various levels of education, specifically in primary schools and corresponding grades in grammar schools in the Karlovy Vary Region. In the first part is presenting a brief excursion into the history of regional geography as a science. The following extensive chapter is dealing with general concepts, topographical concepts and their selection and application for teaching. The practical part of thesis includes my own research as a quantitative research survey among pupils of different types of schools and qualitative research in the form of structured interviews. These interviews were aimed at geography teachers and future teachers qualified to teach geography. Main results of quantitative research were summarized in the set of six aggregated mental maps of pupils from each type of school. In conclusion of thesis there is an evaluation of survey results compared with geography teachers' opinions.