Teorie Urmonotheismu Wilhelma Schmidta, Pettazzoniho kritika Urmonotheismu a Pettazzoniho teorie o původu nejvyšších bytostí
Wilhelm Schmidt's theory of Urmonotheismus, Pettazzoni's criticism and Pettazzoni's theory of the origin of the supreme beings
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51574Identifiers
Study Information System: 111735
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Philippová, Lenka
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology and Religious Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Wilhelm Schmidt, Raffaele Pettazzoni, Urmonotheismus, nejvyšší bytost, atribut vševědoucnosti, Pettazzoniho fenomenologieKeywords (English)
Wilhem Schmidt, Raffaele Pettazzoni, Urmonotheismus, supreme being, attribute of omniscience, Pettazzoni 's phenomenologyPředkládaná bakalářská práce se zabývá dvěma teoriemi o původu náboženských postav Nejvyšších bytostí, z nichž tyto teorie odvozují původ veškerého náboženství. První část popisuje teorii Urmonotheismu Wilhelma Schmidta, jež je v práci přičleněna k širšímu kontextu Schmidtových etnologických výzkumů, založených na kulturně-historické a sufragační etnologické metodě. Druhá část předkládá Pettazzoniho teorii o původu Nejvyšších bytostí a to nejprve odhalením jeho badatelského předporozumění ve vztahu k náboženství a následně seznámením s Pettazzoniho pojetím božského atributu vševědoucnosti. Poslední část práce předkládá Pettazzoniho pojetí fenomenologie náboženství, které následně kritizuje. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis deals with two theories of the origin of religious figure of the Supreme Being, from which these theories derive the origin of all religions. The first part describes Wilhelm Schmidt's theory of Urmonotheismu, which is in this work affiliated to a wider context of Schmidt ethnological research, based on cultural, historical and ethnological method. The second part introduces the Pettazzoni's theory of the origin of the Supreme Being. Firstly, the thesis is becoming familiar with his unveiling scholarly pre-understanding in relation to religion and subsequently with Pettazzoni's conception of the divine attribute of omniscience. Last section presents Pettazzoni's concept of phenomenology of religion, which is subsequently criticized. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)