Expertní vědění a jeho role u vybraných českých parlamentních politických stran
Expert knowledge and its role within the chosen
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51273Identifikátory
SIS: 110892
Kolekce
- Kvalifikační práce [17112]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Polášek, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
18. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Richard Kokeš Expertní vědění a jeho role u vybraných českých parlamentních stran Abstrakt Jedním z tlaků, které současná demokratická společnost vyvíjí na politické strany, jsou nároky na vytváření vlastních alternativ založených na odborném základu tak, aby navrhovaná řešení byla společensky účinná a volená správně. Proto musí strany reagovat a vytvářet si mechanizmy generování expertízy, kanály, prostřednictvím kterých získávají expertní základ pro vytváření veřejných politik. Tato práce se zabývá právě zdroji expertního vědění politických stran Parlamentu ČR, konkrétně KSČM, ČSSD a TOP09 pro problematiku vysokoškolské politiky. Tento problém nebyl u zmíněných stran prozatím zkoumán, proto je práce koncipovaná jako případová studie explorativního charakteru snažící se postihnout obecně všechny možné dimenze problému expertizy pro vysokoškolskou politiku u zkoumaných politických stran. Ptá se na to, jakými mechanizmy pro generování expertizy strany disponují a jakými mechanizmy se následně tato expertíza prosazuje k idejím stran. Ukazuje, jak ve zkoumaných stranách fungují odborné komise věnující se vzdělávací politice a zdroje, odkud tyto komise generují expertízu. Nejvýraznějším zdrojem se u všech stran projevili vysokoškolští pedagogové, kteří jsou členy komisí, případně jsou stěžejním zdrojem...
Richard Kokeš Expert knowledge and its role within the chosen parliamentary political parties Abstract One of the pressures on the political parties made by contemporary society is to create their own expert knowledge based alternatives of solutions of issues so that the proposed solution would be socially efficient and chosen right. That is the reason why the parties have to create mechanisms of generation of expertise and also the sources through which the expert knowledge for their public policies are gained. This paper is focused on these sources of expertise for making higher education public policies which are made by the political parties of Parliament of the Czech Republic, namely KSČM, ČSSD and TOP09. This topic has never been studied before so this paper is conceived as exploratory multi-case study and it tries to reach all possible dimensions of higher education public policy expertise issue. The study questions are what kind of mechanism each political party uses for generation higher education public policy expertise and the how generated expertise reaches the ideas of each political party. The study shows, the function of educational policy expert commissions of each political party and sources, which these commissions use. The main sources of expertise for commissions of all the parties are...