Obraz sociální sítě Facebook v českých tištěných médiích v letech 2007-2009
Image of social network Facebook in Czech printed media between 2007 and 2009
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50937Identifiers
Study Information System: 92883
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Fišerová, Sylvie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Mediální obraz, Facebook, sociální síť, historie sociálních sítí, kvantitativní analýza, kvalitativní analýza, zpravodajské hodnotyKeywords (English)
Media reflection, media coverage, Facebook, social network, social networking site, history o social networks, SNS, quantitative analysis, qualitative analysis, news valuesZáměrem práce je možnost nahlédnutí do problematiky mediální reflexe tématu, v tomto případě sociální sítě Facebook. Ve své teoretické části práce především strukturovaně předkládá informace o zpracovávaném tématu, jeho vzniku, vývoji, současném a možném budoucím využití, dále nabízí náhled do možností užití pro šíření "občanské žurnalistiky" a popisuje kontroverzní témata s tímto fenoménem spojená, především pak možnost zneužití "publikovaných" osobních dat uživatelů různými způsoby. Ve své praktické části práce předkládá reflexi tématu vybranými českými tištěnými médii. Za pomoci kvantitativní analýzy vybraných deníků a kvalitativní analýzy vybraných magazínů se práce snaží přinést mediální obraz sociální sítě Facebook ve vymezeném období.
A purpose of this thesis is to offer a view into media reflection of social network Facebook. In its "theoretical" part, the thesis offers structured sets of information about this phenomenon, such as its creation, history, current, and possible future uses. It also refers to usage of Facebook for broadcasting of "citizen journalism", as well as to possible threads of using this social site, mainly connected to privacy and personal data leaching. In its "practical" part, the thesis analysis selected daily newspaper and magazines, using both quantitative and qualitative methods, to offer media reflection of Facebook in the period specified.