Ochrana prostorových ochranných známek a průmyslových vzorů
Protection of three dimensional trade marks and designs
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49678Identifiers
Study Information System: 104550
Collections
- Kvalifikační práce [14150]
Author
Advisor
Referee
Pítra, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law
Date of defense
8. 11. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prostorová ochranná známka, průmyslový vzor, tvar výrobkuKeywords (English)
three-dimensional trade mark, designs, shape of goodsCílem této práce bylo zjistit podmínky zápisu prostorových ochranných známek a průmyslových vzorů, porovnat práva a ochranu vyplývající z těchto institutů práva duševního vlastnictví a pozorovat interakci ochranné známky a průmyslového vzoru v případě totožnosti nebo podobnosti jejich předmětu ochrany. První část této práce se zaměřuje na problematiku týkající se registračních požadavků prostorových ochranných známek. Práce se soustředí na otázku, co tvoří označení ve smyslu zákona o ochranných známkách a které absolutní důvody jsou nejčastěji použity pro zamítnutí zápisu prostorových ochranných známek . Dále se tato práce zaměřuje na vyloučení registrace některých typů tvarů, na požadavek dobré víry při podání žádosti o zápis ochranné známky a krátce na průměrného spotřebitele. Nejdůležitější případy citované v této části práce jsou Dyson proti Registrar of Trade Marks, Philips proti Remington, Henkel proti OHIM, Lego proti OHIM a Lindt proti Franz Hauswirth. Druhá část této práce se zabývá definicí průmyslového vzoru a jeho vztahu k výrobku jako takovému. Dále se tato práce soustředí na smysl ochrany průmyslového vzoru a blíže na registrační požadavky průmyslových vzorů, zejména požadavek novosti, individuální povahy a výjimku technické funkce. Hlavními aspekty individuální povahy popsané v této...
Resumé Protection of Three-Dimensional Trade Marks and Designs The aim of this work was to examine the registration requirements of three- dimensional trade marks and designs, to compare the rights and protection conferred by each of these forms of intellectual property and to observe the interaction of trade mark and design when their subject matter is identical or similar. First part of this work focuses on the questions regarding the registration requirements of the three-dimensional trade marks. The work looks closely on what constitutes a sign and which absolute grounds for refusal of registration are mostly employed when dealing with the three-dimensional trade marks. Furthermore this work looks at exclusion of registration of certain types of shapes, on the requirement of good faith when applying for trade mark registration and briefly at the average consumer. The landmark cases cited in this part of the work are Dyson v Registrar of Trade Marks, Philips v Remington, Henkel v OHIM, Lego v OHIM and Lindt v Franz Hauswirth. Second part of this work looks at the definition of design and its relationship to product itself. It also looks at the background of design protection and closely at the registration requirements of designs, namely the novelty requirement, the individual character and exclusion of...