Analýza vlivu dálnice D1 na rozvoj města Humpolec po roce 1989: srovnání socioekonomických faktorů s městem Chotěboř
Analysis of D1 Motorway Influence on Regional Development of Humpolec after 1989: Comparison of Socio-economic Factors to Chotěboř
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47986Identifiers
Study Information System: 99566
Collections
- Kvalifikační práce [18908]
Author
Advisor
Referee
Kraft, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Regional and Political Geography
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
21. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Vztah mezi regionálním rozvojem a dopravní infrastrukturou, je v současnosti jednou z nejvíce diskutovaných problematik mezi odborníky i širokou veřejností. Na druhou stranu v rámci Česka existuje překvapivě velice málo kvalitních vědeckých studií, které by se tímto tématem podrobně zabývaly. Předložená diplomová práce se zabývá vlivem dálnic na regionální rozvoj. Hlavní část této práce představuje případová studie, která má za cíl zhodnocení vlivu dálnice D1 na město Humpolec po roce 1989, v porovnání s referenčním městem Chotěboř. Analýzy jsou provedeny na základě kvazi-experimentálního přístupu hodnocení jednotlivých socio-ekonomických indikátorů, s důrazem na ekonomické subjekty. Závěry z tohoto výzkumu jsou dále podloženy dotazníkovým šetřením, které je ovšem pro svojí nižší vypovídající hodnotu spíše doplňkovým zdrojem. Na základě předem stanovených hypotéz, provedené analýzy prokázaly pozitivní vliv dálnice D1 především na firmy a zaměstnanost, což následně s kvalitní místní samosprávou a dalšími faktory podněcuje rozvoj celého města Humpolec. Můžeme tak konstatovat, že dálnice D1 byla jedním z hlavních faktorů rozvoje města Humpolec, ne však jediným.
The relationship between regional development and traffic infrastructure is one of the most frequent question among scientist and even publics at present time. On the other hand there are very few qualitative publications in the Czech republic that deals with this topic. This diploma work deals with the impact of highway infrastructure on regional development. Main part of this work is case study that examines the impact of D1 motorway on Humpolec down after 1989 and compares the results to the reference town Chotěboř. These analysis are based on quasi-experimental method and explore several different socio-economic indicators, especially indicators dealing with companies. The results of this exploration are supported by the questionnaire which has more informative character due to its low recoverability. Based on the analysis, we have proved that D1 has positive impact on Humpolec, especially on companies and employment. This aspects along with good local authorities and other factors have ignited widespread regional development of Humpolec. We can state that D1 motorway was one of the most important factors of regional development in town.