Zapojení GIS a DPZ ve výuce zeměpisu na středních školách
POSSIBILITIES OF GIS AND REMOTE SENSING IMPLEMENTATION IN GEOGRAPHY LESSONS AT SECONDARY SCHOOLS
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47966Identifiers
Study Information System: 111154
Collections
- Kvalifikační práce [19606]
Author
Advisor
Referee
Hátle, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
15. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
geoinformační systémy, dálkový průzkum Země, LeoWorks, ESA školní atlasKeywords (English)
geoinformation systems, remote sensing, LeoWorks, ESA School AtlasTato práce si klade za hlavní cíl ukázat možnosti zapojení GIS a DPZ aplikací do výuky zeměpisu na středních školách. Práce seznamuje se základy GIS a DPZ a navrhuje způsob jejich zapojení do výuky zeměpisu na středních školách ve formě pracovních listů a příručky pro učitele. Pracovní listy jsou vytvořeny k softwaru LeoWorks a ESA School Atlasu. Na základě dotazníkové ankety pro vybraný vzorek učitelů a studentů byla zkoumána uživatelskou vstřícnost SW LeoWorks a schopnosti studentů splnit vytvořené úlohy.
The main objective of this paper is to show the possibility of involvement of GIS and remote sensing applications in teaching geography in secondary schools. The work introduces the basics of GIS and remote sensing, and proposes a way of engaging in teaching geography in secondary schools in form of worksheets and manuals for teachers. The worksheets are designed for the LeoWorks software and ESA School Atlas. The survey questionnaire for a selected sample of teachers and students examined the user-friendliness of the LeoWorks software and students' abilities to resolve the tasks created for them.