Klimatické změny ve výuce zeměpisu
Climate change in the teaching of geography
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47955Identifiers
Study Information System: 86505
Collections
- Kvalifikační práce [18454]
Author
Advisor
Referee
Hátle, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
15. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce se věnuje problematice klimatických změn a jejich postavení ve výuce zeměpisu na gymnáziích a na vyšším stupni základních škol. Úvodní část popisuje aktuální stav poznání tohoto globální problému s ohledem na potřeby učitelů zeměpisu a zahrnuje odkazy na zdroje, z nichž mohou učitelé čerpat odborné informace. Klíčovou částí práce je převážně kvalitativní formou prováděný výzkum na středních a v menší míře i základních školách zahrnující dotazování žáků, rozhovory s učiteli i analýzu vzdělávacích dokumentů a učebnic zeměpisu. Závěrečnou část práce pak tvoří návrhy na aplikaci problematiky změn klimatu do geografického vzdělávání včetně konkrétních výukových metod, navržených na základě výsledků výzkumu i jejich praktického vyzkoušení během hodin zeměpisu. Celá práce by měla analyzovat současný stav a také sloužit vyučujícím geografie při jejich snaze o integraci problematiky klimatických změn do výuky.
This thesis deals with the problem of climate change and its role in geography lessons at grammar schools and higher elementary schools. The introductory part describes the current state of knowledge of this global problem with regard to the needs of geography teachers. It also lists sources which the teachers can use to obtain professional information on these issues. Key part of this thesis is largely a qualitative research conducted at grammar schools and to a lesser extent, at primary schools. The research included interviews with students and teachers and analyzing educational geography documents and textbooks. Final part of the thesis then consists of proposals of climate change integration in geography education, as well as specific teaching methods designed on the basis of research results and their practical test during geography lessons. The whole thesis should analyze the current situation and also serve geography teachers in their efforts to integrate climate change issues into their lessons.