Specifický logopedický nález
Specific speech finding
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47908Identifiers
Study Information System: 119869
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Kysučan, Jaroslav
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
NÁZEV: Specifický logopedický nález AUTOR: Eva Dousková KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRAKT: Předložená disertační práce si kladla za cíl zjistit pomocí orientačního vyšetření specifických asimilací a artikulační neobratnosti výskyt specifického logopedického nálezu u dětí se SPUCH, zmapovat úrovně jednotlivých jazykových rovin u dětí se SPUCH a najít souvislost mezi SPUCH, specifickým logopedickým nálezem a narušenou komunikační schopností. Prvních pět kapitol má teoretický charakter a svým obsahem doplňují problematiku specifického logopedického nálezu. Autorka práce v nich vymezuje pojmy jazyk a řeč, komunikace a vývojové poruchy komunikace, zabývá se specifickou poruchou jazyka, která se velmi často objevuje v zahraničních publikacích v souvislosti se specifickými poruchami učení, podrobně popisuje oblast specifického logopedického nálezu. Poslední kapitola se zaměřuje na specifické poruchy učení a chování. Praktickou část disertační práce tvoří předvýzkum a hlavní výzkum. Byly stanoveny dva hlavní cíle a čtyři parciální, které byly ověřovány třemi metodami: Žlabovou zkouškou jazykového citu, 6 subtesty Heidelbergského testu vývoje řeči a Orientačním vyšetřením specifických asimilací a artikulační neobratnosti. Za stěžejní kapitolu můžeme považovat...
TITLE: Specific speech finding AUTHOR: Eva Dousková DEPARTMENT: Special Education Department SUPERVISOR: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRACT: The aim of this disseration work is to map the frequency of specific logopedic findings in children with specific learning and behavioral disorders. The first five chapters are theorethical and describe the specific logopedic findings in details. The author herein defines the terms "speach", "language", "communication and developmental disorders of communication"; moreover she also analyses the one specific speach disorder frequently mentioned in literature in conjunction with specific learning disorders, and also precisely describes each specific logopedic finding. The last chapter characterizes specific learning and behavioral disorderds, focusing especially on dyslexia and dysorthographia - both frequently associated with specific logopedic findings. The practical part consists of pre-research and research by itself. The two main and four partial aims have been established, which all have been verified by three methods: the test of speach sense, 6 subtests of Heidelberg test of speach development and by rough examination of specific assimilations and articulation imperfections. The analysis, the interpretation of the results and final discussion could be...