Utrpení knížete Sternenhocha z hlediska Klímovy filozofie
The Sufferings of Prince Sternenhoch from the Point of View of Ladislav Klima's own Philosophy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46726Identifikátory
SIS: 84355
Kolekce
- Kvalifikační práce [23420]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojtěch, Daniel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
6. 2. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
F. Nietzsche, lidé vyšší, nižší, solipsismus, egodeismus, ludibrionismus, posmrtný život, halucinace, femme fataleKlíčová slova (anglicky)
F. Nietzsche, higher, lower people, solipsism, egodeism, ludibrionism, afterlife, hallucinations, femme fataleTato práce se zabývá nejznámějším dílem Ladislava Klímy, jednoho z nejkontroverznějších českých autorů první poloviny 20. století, Utrpení knížete Sternenhocha, a sice z hlediska Klímova filozofického přístupu k jeho literární tvorbě a životu vůbec. Vycházeli jsme zároveň z filozofie Friedricha Nietzscheho, jehož některými myšlenkami se nechal Klíma inspirovat. Na příběhu lásky a nenávisti jsme se ve srovnání s divadelním (David Jařab - premiéra v divadle Komedie 2007) a filmovým (Jan Němec - V žáru královské lásky 1990) zpracováním tohoto díla snažili nalézt stopy jeho učení o solipsismu a egodeismu, a to především ve stylu, kompozici a hlavních postavách. Vetší důraz byl kladen na postavu Helgy, jelikož nejvíce reprezentuje Klímovy filozofické názory. Nutně jsme se dotkli otázky vůle, autorit a posmrtného života. Klíčová slova: F. Nietzsche, lidé vyšší/nižší, solipsismus, egodeismus, ludibrionismus, posmrtný život, halucinace, femme fatale
This work deals with the most famous novel, the Suffering of Prince Sternenhoch, of one of the most controversial Czech authors of first half of 20th century, Ladislav Klima, namely in terms of Klíma's philosophical approach to his literary work and life in general. We derived from the philosophy of Friedrich Nietzsche, whose ideas inspired Klima in many ways. We are comparing the story of love and hate to the theater (David Jařab - first performance at the Divadlo Komedie, Praha 2007) and film (Jan Němec - In the Heat of the Royal Love 1990) adaptation and we are trying to find traces of his doctrine of solipsism and egodeism there, especially in style, composition and main characters. Greater focus was put on the character of Helga, because she represents the most of Klíma's philosophical views. Necessarily, we have touched on the question of will, authority, and the afterlife. Keywords: F. Nietzsche, higher / lower people, solipsism, egodeism, ludibrionism, afterlife, hallucinations, femme fatale