Zhodnocení výuky etiky v českých školách
Assesment of Ethics Teaching in Czech Schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46311Identifikátory
SIS: 124446
Kolekce
- Kvalifikační práce [1516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Beneš, Ladislav
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky
Datum obhajoby
19. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uspokojivě
Klíčová slova (česky)
křesťanství, etika, výuka, postoje, učebnice, ŠVPKlíčová slova (anglicky)
christianity, ethics, teaching, attitudes, textbooks, School teaching plansV posledních dvaceti letech došlo v českém školství k mnoha zásadním změnám, které se dotkly všech předmětů. Jedním z nich je i etika, která v rámci těchto změn dostala jasný, samostatný rámec. Cílem této práce je zjistit, jaké je praktické užití tohoto rámce, jak je dodržován a co je vlastně vyučováno. Součástí výuky etiky jsou i příslušné učebnice. Práce se je snaží vyhledat a zhodnotit a to jak v rámci základních, tak středních škol, kde je situace poněkud složitější. Další nedílnou součástí jsou i postoje a hodnoty studentů, především na středních školách. Tyto postoje a hodnoty se vyvíjejí právě v souvislosti s výukou etiky. Práce si tedy klade i otázku, jaké hodnoty jsou v českých školách podporovány a to jak na školách státních, tak na těch, které zřizuje církev a kde je zaměření etiky křesťanské, případně je etika součástí výuky náboženství. V rámci hodnocení učebnic jde především o jejich kvantitu a kvalitu pro středoškolskou výuku. Práce se ptá, co lze v učebnicích najít a jakým způsobem by podle nich měla výuka vypadat, což souvisí i s dalším tématem práce a to zhodnocením náplně vybraných ŠVP.
Assessment of ethics teaching in Czech schools In the last twenty years Czech schools systém passed by many big changes and almost every subject was touched. One of them, ethics, gained in these changes their own measure. Point of this work is, what is this measure, if it is keeped and what is teached by the name of ethics. A part of the education are also textbooks. This work try to find and appraise them in the measure of basic and high schools, when the situation is little bit complicated. Integral part are attitudes and values of students, primarily on high schools, because this values and attitudes closely relates with ethics teaching. So this work asks which values are supported in Czech schools, on state schools and the church schools also, because there is declarated Christian orientation of ethics, or ethics could be there a part of religion teaching. In the measure of high schools textbooks assessment in main problem their quantity and quality. This work asks what we can find in them and how is a education on the the base of them both in the connection with School teaching plans, which are also appraised.